Autor Wątek:  Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.  (Przeczytany 2541 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Przemekm

  • Wiadomości: 134
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« dnia: 26 Grudnia 2017, 06:32:40 »
W EU07 mamy dwie sprężarki główne. Zatem mam 3 pytania:
1. Czy w ET41 są 4 sprężarki łącznie?
2. Jak jest w ET40 i ET42?
3. Czy cały układ pneumatyczny lokomotyw dwuczłonowych jest zdwojony (zbiorniki główne itd.) czy może producenci zastosowali oszczędności materiałowe skoro lokomotywy są nierozłączne w czasie normalnego użytkowania?

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1130
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Grudnia 2017, 10:19:56 »
1. Tak są 4.
2. Oba maja po jednej na człon.
3. To zależy od tego co konstruktor miał na myśli. W Polsce zwykle wszystko jest podwójne.

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2608
  • Teksturowiec niższy rangą
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 86
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Grudnia 2017, 11:12:07 »
Najzabawniejszą rzeczą w polskich starych EZT jest posiadanie jednej sprężarki na cały zestaw (co nieraz rodziło problemy przy awarii na szlaku). Obecnie w Impulsach czy Acatusach montuje się po dwie sprężarki na członach rozrządczych. Zarówno główne jak i pomocnicze.
Ale to tak jak @Michał pisze, wszystko zależy od konstruktora danej maszyny. I od wyposażenia pojazdu.
Pierwszy tego nicku, khal pierwszych teksturowców i twórców, khal tekstur dziewiątek i siódemek IC, khal siania zamętu i wojen na forum!
LINK DO UNOFÓW

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 65
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #3 dnia: 26 Grudnia 2017, 11:15:07 »
@ST44-003: na Impulsach 31WE/36WEa i 45WE faktycznie sprężarki główne są na członach z kabinami, ale właściwie są one członami "silnikowymi". Dziś trudniej niż dawniej zdefiniować schemat ideowy konstrukcji nowych ezt.
Jacek Chiżyński: "Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2608
  • Teksturowiec niższy rangą
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 86
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #4 dnia: 26 Grudnia 2017, 11:22:51 »
No właśnie. Jednocześnie obie formy są poprawne. Jednak czasami lepiej się wysilić i dopisać "rozrządczy napędowy".
Z doświadczenia wiem, że Impulsy i Acatusy sobie dobrze radzą nawet z jedną sprężarką główną. Ich wydajność jest na tyle duża, że przy wyłączeniu jednej z nich bezpiecznie dojedzie się do stacji docelowej. Problem w tym (o ile dobrze pamiętam) to są to sprężarki bezolejowe, dlatego w takich przypadkach bardzo trzeba uważać aby nie doszło do przegrzania, szczególnie w lecie.
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 11:24:17 wysłana przez ST44-003 »
Pierwszy tego nicku, khal pierwszych teksturowców i twórców, khal tekstur dziewiątek i siódemek IC, khal siania zamętu i wojen na forum!
LINK DO UNOFÓW

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 65
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Grudnia 2017, 12:27:10 »
Zapomniałeś, że sprężarki mają chłodnice i zabezpieczenia przed przegrzaniem. Jeśli przegrzanie z jakiegoś powodu jednak wystąpi, sprężarka musi dość długo stygnąć. Nie spotkałem się jeszcze z awarią knorr'owskiej sprężarki na Impulsach, ale za to znam awarie sprężarek IPSz montowanych na niektórych EN57AL. Oczywiście to nie jest reguła. Na Impulsach na początku startują dwie sprężarki, a potem dobija już tylko jedna. Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
Jacek Chiżyński: "Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline RUDEK

  • Wiadomości: 123
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 10
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Grudnia 2017, 12:37:13 »
Łączenie w kaskadę jest bardzo korzystne w wielu dziedzinach bo jest porostu korzystne w eksploatacji i w samym działaniu.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 65
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:06:51 »
Najzabawniejszą rzeczą w polskich starych EZT jest posiadanie jednej sprężarki na cały zestaw (co nieraz rodziło problemy przy awarii na szlaku). .
Może nie w ilości tak do końca problem, ale w jakości. W modernizowanych EN57A nadal mamy jedną sprężarkę, ale na pewno nie jest to już stara przestarzała "tyku, tyku"... Co prawda, we wszystkich nowych ezt są już dwie.
Jacek Chiżyński: "Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline jakubg1

  • Wiadomości: 495
  • Pionier w eventach LUA.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 44
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:11:43 »
Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
W modernizowanych ET21 sprężarki uruchamiają się w zależności od dnia - w dni nieparzyste pracuje sprężarka numer 1, w dni parzyste zaś sprężarka numer 2.
MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
Wciąż czekam na zgłoszenia na PW na przerobienie kabiny en57iv, na hasler 160km/h, amperomierz 1000A oraz opcjonalnie ekran.
Nie ma kontaktu przez: Skype, TS, telefon, Discord. Nie rozmawiam głosowo.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 65
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Grudnia 2017, 13:17:40 »
@jakubg1: a gdy pojazd jeździ co drugi dzień?:)
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 13:19:24 wysłana przez Jaco »
Jacek Chiżyński: "Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 5508
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 55
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Grudnia 2017, 15:03:48 »
W Impulsach zmiana sprężarki jest przy zmianie kabiny - wiodącą jest sprężarka tylna. Przy okazji - sprężarki główne SL6 są olejowe. Oleju nie ma tylko w sprężarkach pantografów.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 65
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Grudnia 2017, 15:11:41 »
Maciek, bardzo ładnie spiąłeś temat "w klamrę". W SL6 mamy oczko kontrolne oleju, które może wstępnie nas oszukać w stosunku do sprężarek nr 1 i 2, ale wtedy kłania się DTR i wszystko będzie OK:)
« Ostatnia zmiana: 26 Grudnia 2017, 15:19:08 wysłana przez Jaco »
Jacek Chiżyński: "Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline jakubg1

  • Wiadomości: 495
  • Pionier w eventach LUA.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 44
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Grudnia 2017, 17:19:13 »
@jakubg1: a gdy pojazd jeździ co drugi dzień?:)
Jeśli kończy się miesiąc który ma 31 lub 29 dni, to mamy 2 dni parzyste z rzędu, więc siłą logiki zmienia się sprężarka :] Poza tym w przypadku awarii jednej ze sprężarek automatycznie druga podejmuje pracę bez względu na to, której kolej.
MaSzyna ma szynę, szyna ma MaSzynę - na kołach.
Wciąż czekam na zgłoszenia na PW na przerobienie kabiny en57iv, na hasler 160km/h, amperomierz 1000A oraz opcjonalnie ekran.
Nie ma kontaktu przez: Skype, TS, telefon, Discord. Nie rozmawiam głosowo.

Offline matfre96

  • Betatester
  • Wiadomości: 570
  • Zakład Centralny
    • Zobacz profil
    • Moja galeria kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Grudnia 2017, 21:44:20 »
Z kolei 43WE ma aż 3 sprężarki, gdy ezt jest bez powietrza to pompują 3 a następnie uruchamiają się naprzemiennie po 2 (1 i 2, 2 i 3 lub 3 i 1 zależnie od cyklu).
"...i przepustnicę ujął w dłoń
przeżegnał się, czapka na skroń
do pieca węgiel raz i dwa
już pary kłąb, już zawór gra..."

Offline Jaco

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 537
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 65
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #14 dnia: 29 Grudnia 2017, 20:43:26 »
43WE, czyli ED161 "Dart"... Czyżby miało to związek z ilością członów, bo przecież np. EU07 ma 2 sprężarki i nie ma znaczenia ile wagonów ciągnie... Chyba raczej chodzi o czas napełnienia składu i "szybką" gotowość do jazdy.
Jacek Chiżyński: "Atlas przewoźników kolejowych Polski 2011/The 2011 ABC of Polish Railway Carriers"

Offline matfre96

  • Betatester
  • Wiadomości: 570
  • Zakład Centralny
    • Zobacz profil
    • Moja galeria kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #15 dnia: 12 Stycznia 2018, 06:32:12 »
Generalnie jeszcze nie widziałem "wydojonej" jednostki, póki tabor jest nowy to jest fest szczelny i może pare dni stać z powietrzem.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2018, 06:33:13 wysłana przez matfre96 »
"...i przepustnicę ujął w dłoń
przeżegnał się, czapka na skroń
do pieca węgiel raz i dwa
już pary kłąb, już zawór gra..."

Offline ST44-003

  • Deweloper
  • Wiadomości: 2608
  • Teksturowiec niższy rangą
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 86
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #16 dnia: 12 Stycznia 2018, 08:14:04 »
Kto Ci takich głupot naopowiadał? Acatusy u nas stoją pół dnia i powietrze schodzi co najmniej o połowę jak nie więcej a mają nie spełna 4 lata. Podobnie z impulsami. Straty powietrza są zawsze.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2018, 18:36:54 wysłana przez matek123 »
Pierwszy tego nicku, khal pierwszych teksturowców i twórców, khal tekstur dziewiątek i siódemek IC, khal siania zamętu i wojen na forum!
LINK DO UNOFÓW

Offline wołodyjowskiIC

  • Wiadomości: 222
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 23
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #17 dnia: 12 Stycznia 2018, 16:12:37 »
Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
W modernizowanych ET21 sprężarki uruchamiają się w zależności od dnia - w dni nieparzyste pracuje sprężarka numer 1, w dni parzyste zaś sprężarka numer 2.
ET21 nie są jedyne, w 104Ec podobnie jest to rozwiązane, a nawet za pomocą przełącznika wybiorczego można wybierać konfigurację pracy przetwornicy z sprężarką. Z powodu,  że sprężarka jest zasilana napięciem przemiennym 3x400V na tych lokomotywach znajdziemy też, przetwornice statyczną.
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale EP09 najlepsza.

Offline matfre96

  • Betatester
  • Wiadomości: 570
  • Zakład Centralny
    • Zobacz profil
    • Moja galeria kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #18 dnia: 12 Stycznia 2018, 20:57:26 »
Kto Ci takich głupot naopowiadał? Acatusy u nas stoją pół dnia i powietrze schodzi co najmniej o połowę jak nie więcej a mają nie spełna 4 lata. Podobnie z impulsami. Straty powietrza są zawsze.
Nikt mi nie nagadał tylko znam to z własnej obserwacji. Acatus to Acatus, Dart to Dart, być może nigdy nie widziałem wydojonej jednostki ponieważ zawsze Darty odstawia się w "Parking".
"...i przepustnicę ujął w dłoń
przeżegnał się, czapka na skroń
do pieca węgiel raz i dwa
już pary kłąb, już zawór gra..."

Offline EP08_015

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 3698
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 103
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #19 dnia: 08 Lutego 2018, 11:44:41 »
Co do et42 jest jedna sprezarka na czlon. Mechanicy jedna wylaczali heblem. Te w czlonie prowadzacym zeby bylo ciszej w kabinie. Przetwornice tez mozna odlaczyc w czlonie prowadzacym jednak tego sie nie robi. Przetwornice sa od strony przejscia wiec ich az tak dokuczliwie nie slychac. Sprezarka jest praktycznie zaraz za scianka kabiny.
« Ostatnia zmiana: 08 Lutego 2018, 11:47:15 wysłana przez EP08_015 »
Koniec tworczosci unoffowej i prywatnej.
http://chomikuj.pl/EP08-015

Offline Wokulski

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2234
  • maszynista spal. i elektr. pojazdów trakcyjnych
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 50
Odp: Ilość sprężarek w lokomotywach dwuczłonowych.
« Odpowiedź #20 dnia: 08 Lutego 2018, 16:00:01 »
Jak się nie robi? Możesz śmiało sobie w członie prowadzącym wyłączyć przetwornice (na postoju). Tak samo, przy zdefektowanym jednym członie, możemy ciągnąć lekki pociąg na jednej sekcji. Taka ciekawostka - sprężarki są chłodzone przez wentylatory.
Izabela Łęcka była...