Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - EU40

Strony: [1] 2 3 ... 57
1
Tabor / Odp: Nie działa manometr cylindra hamulca po uruchomieniu.
« dnia: 02 Listopada 2023, 17:20:07 »
Wydaje mi się, że takie problemy moga występować przy zanieczyszczonych zaworach FV4a.
We wczesniejszych wersjach MaSzyny raczej nie było z tym problemu. Może @youBy cos wiecej napisze?

2
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady/Galicja WIP - do pobrania
« dnia: 25 Czerwca 2023, 05:06:58 »
Niestety w pierwszej fazie uruchomienia, wyskakuje mi błąd brakującej tekstury. Exe z paczki w ogóle wywala mnie do win.
Więc proszę wybaczyć. Nie będę mógł nasycić się krwawicą Waszego dzieła.

3
A Kolega sprawdzał artykuly w miesiecznikach ,,Trakcja i wagony" bądž ,,Przegląd kolejowy mechaniczny"?

4
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 30 Maja 2023, 18:52:25 »
@gravition z polecanych podręczników dominuja także klasyki ,,Wagony i hamulce kolejowe" Neumanna oraz  ,,Hamulce pociągów kolejowych" Andrzeja Orlika. ,,Hamulce elektropneumatyczne" Dyji. To były podreczniki wydawane  za czasów epoki słusznie minionej, jednak świetnie wprowadzaja czytelnika w podstawy budowy i dzialania hamulców.
Z nowszych wydań polecam ,,Hamulce pojazdów kolejowych" Tadeusza Piechowiaka.

5
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 30 Maja 2023, 18:33:28 »
@gravition jeśli jestes zainteresowany literatura fachowa z dziedziny hamulców kolejowych, to zapraszam na pw badź ewentualnie na czat.
Jezeli chodzi o dzieła prof Adolfa Langroda to z pewnością polecam ,,Podręcznik rewidenta taboru" z bardzo bogatym opisem i pieknymi rysunkami technicznymi. Zaznaczam, że moze byc trudno dostępny.

6
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 29 Maja 2023, 19:41:23 »
Langroda nie da się podwazyć. Dzieki za informacje @MichaiŁ.

7
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 29 Maja 2023, 06:07:04 »
@MichaiŁ nie za bardzo widzę uzasadnienie, ale jeśli posiadasz jakiś materiał w tej sprawie, chętnie poczytam.

8
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 27 Maja 2023, 05:14:30 »
Proszę wybaczyć, że nie odpowiadałem na pytania przez dłuższy czas. Jednocześnie dziękuję Kolegom za wsparcie.
Co do luzowania samą lokomotywą długiego składu odpowiem, że temat można traktować w różny sposób. Osobiście uważam, że przycisku odluźniacza można używać dopiero w końcowej fazie hamowania. Po pierwsze:podczas unikania hamowania lokomotywą następuje nierównomierna praca aparatów cięgłowych, gdyż największe obciążenie skupi się wówczas pomiędzy  lokomotywą a pierwszym wagonem.
Po drugie: maszynista nie odczuwa w pełni stanu kiedy wdrożony stopień hamowania wpływa na dyskomfort podróży.
Nawyk częstego naciskania odluźniacza towarzyszył od czasu eksploatacji pojazdów trakcyjnych systemem planowych stałych obsad trakcyjnych. W ten sposób dokonywano oszczędnościi zużycia wstawek hamulcowych i układu cięgłowo-pneumatycznego lokomotywy.
Są jednak sytuacje kiedy wskazane jest używanie odluźniacza podczas hamowania pociągu. Przypuśćmy nastąpi awaria hamulca elektrodynamicznego w lokomotywie EP09. Hamowanie samą pneumatyką z prędkości 160km/h może zaowocować przegrzanymi wstawkami a nawet przesunięciem obreczy.
Odnosząc się do eksploatacji pociągów z hamulcem wolnodziałającym, nie uważam tego za przeżytek. Dotyczy to przede wszystkim konieczności przemieszczania ładunków narażonych na przesuw, dla których należy unikać wszelkich szarpnięć. Predkość fali hamowania nie odgrywa tu większego znaczenia, gdyż o reakcji hamulca w wagonie decyduje jego nastawienie. Predkość fali hamowania związana była przede wszystkim z zastosowaniem ujednoliconych rur pneumatycznych przewodu głównego hamulcowego.
Ostrożnie podchodziłbym także do krytyki treści instrukcji, gdyż ich skomplikowane zapisy pojawiały się stopniowo przez wkład tzw. ludzi nauki, którzy wielokrotnie byli oderwani od otaczającej ich rzeczywistości. Przykladem jest porównanie treści instrukcji Mw56 z 1980r. z ostatnimi wydaniami Cw1. Dominuje ciężko zrozumiała treść z domieszką wątłego opisu nowszych aparatów. Zbyt mało treści odnosi się do kwestii napełniania układu hamulcowego, za dużo do przestarzałej problematyki przeładowania hamulca, które w obecnych czasach nie występują (raczej je przeciwieństwo - niedoładowanie).
Negatywny wpływ na treść mają także regulacje w postaci treści wydanych Rozporzadzeń, zawierające treści rodem z poprzedniej epoki z nieudolna domieszką nowych wymagań. Praktycznie konieczne jest napisanie ich od nowa a to wymaga wiedzy i pracy. Tylko jak jest to możliwe bez wydawania fachowej literatury?

9
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 24 Lutego 2023, 07:04:52 »
Jezeli chodzi o kanaly wlotowe przetwornic, sa one za zaluzjami zabezpieczone przed zanieczyszczeniem filtrami.

Zadając pytanie:
Czy jednak na wlocie do kanału chłodzącego silniki jest dodatkowy filtr?
dokładniej miałem na myśli bezpośredni wlot do wentylatora i kanału tłocznego chołodzenia silników trakcyjnych (jak w załączonym zdjęciu). Na zdjęciu widać, że rzeczony wlot nie zabezpiecza przed zassaniem pyłów i innych małych rzeczy unoszonych w powietrzu, które przy otwartych zewnętrznych drzwiach do tego przedziału mogą zostać zassane przez wentylator gdyż omijają filtr na żaluzji, która znajduje się na ścianie pudła lokomotywy. Czyli dlatego należy między innymi jeździć z zamkniętymi drzwiami?
Dokladnie tak Kolego @ganc. Powietrze do chłodzenia silników trakcyjnych jest pobierane z wnętrza korytarza, a wiec czerpnia jest w filtrach żaluzji bocznych pojazdu. To rozwiazanie dotyczy oczywiscie EU/P07, EP08, ET22, ET41, EP09.
Kanał wentylacyjny jest szczególnie narazony na pożary w przypadku jego silnego zanieczyszczenia.
Z powodu pobierania powietrza z korytarza, panuje w nim podcisnienie, które w przypadku uszkodzen zamka drzwi do kabiny maszynisty, może powodować ich otwieranie podczas pracy przetwornicy.
Tak jak na tym filmie:

10
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 23 Lutego 2023, 20:04:28 »
W jakich sytuacjach dochodzi do podkucia kół w miejscach gdzie stykają się bokiem z główką szyny? Coś takiego jest odczówalne kiedy skład wjeżdża na łuki. Normalnie podkucia z tego co wiem zdażają się, kiedy zestaw się poślizgnie, ale czy jest to możliwe podczas przejeżdżania przez łuki? Bardzo często coś takiego słyszałem w przypadku kół monoblokowych np w wagonach G90-170A.
Tzn. Na obrzezach? Wydaje mi sie że nie. Miejsce styku z szyną przypada na granicę kregu tocznego. Obrzeże kola i główki szyny może sie co najwyżej zetrzeć tworzac tzw ostrą krawędź w przypadku obrzeża koła, szczególnie niebezpieczna podczas wpisywania sie w rozjazdy. W przypadku luzów pomiedzy iglica a opornicą ostra krawędź obrzeża może doprowadzić do rozprucia rozjazdu.

11
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 22 Lutego 2023, 07:20:00 »
Odpowiedź na pytanie Kolegi @mk1991.
Nowobudowany i modernizowany tabor posiada sterowniki selektywnej blokady drzwi. Jednakze pamietajmy, że jest eksploatowany tabor starszej konstrukcji, nie wyposażony w takie możliwości. Dotyczy to takze lokomotyw.
W miare postępu bedzie to z pewnoscia realizowane. Poprzedzone jest to odpowiednim przygotowaniem taboru, aby wszystko funkcjonowalo jak nalezy.
Sterowanie selektywne drzwi wynika z Karty UIC558 . Obecnie w Europie sa zastosowane różne systemy blokowanoa drzwi wagonowych, w zaleznosci od zarzadu kolejowego. Kolej DB opiera sie na systemie TB 0, który blokuje i odblokowuje wszystkie drzwi wejsciowe. Nie jest to jednak rozwiazanie selektywnej blokady drzwi. Kolej ÖBB opiera się na systemie selektywnego blokowania drzwi TBS, poprzez wysylanie ciaglego sygnalu blokowania konkretnej strony pociagu. Koleje wloskie i szwajcarskie z kolei w 2 odmianach opieraja się na systemie selektywnym LAT, poprzez blokowanie i zwalnianie stron pociagu krótkimi sygnalami cyfrowymi.
W komunikacji miedzynarodowej kursuja wagony dostosowane do wymogów zarzadców kolejowych i systemy te dzialaja podczas eksploatacji. W przypadku zespołów trakcyjnych selektywne blokady drzwi funkcjonowaly zawsze, ze wzgledu na prosta zabudowę. Przykladem sa pojazdy EN57.
Jezeli chodzi o wagony, ich rozwój techniczny w Europie postepowal wolniej i wymagał ujednolicenia.

12
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 21 Lutego 2023, 18:50:33 »
Pytanie wielokrotne, złożone:
Czy jazda lokomotywą w gorące dni z otwartymi drzwiami do przedziału z przetwornicą nie niesie ryzyka uszkodzenia silnika trakcyjnego poprzez zasysanie pyłów i większych elementów unoszonych w powietrzu? Żaluzje wpadowe do przedziału zabezpieczone są filtrami przeciwpyłowymi. Przy otwartych drzwiach nie ma ochrony. Czy jest to podyktowane przegrzewaniem się przetwornicy? Czy jednak na wlocie do kanału chłodzącego silniki jest dodatkowy filtr?
Przepisy wewnetrzne przewoźników zabraniaja jazdy z otwartymi drzwiami zewnetrznymi pojazdu z kilku powodów:
1. Wzgledy bezpieczeństwa, przed pojawieniem sie na pojeździe osób postronnych. Dotyczy to także zwierząt takich jak ptaki, szczury.
2. Zanieczyszczenia atmosferyczne. Problem stanowi nie tylko deszcz i snieg, lecz także kurz, który zanieczyszcza filtry spreżarek.
Jezeli chodzi o kanaly wlotowe przetwornic, sa one za zaluzjami zabezpieczone przed zanieczyszczeniem filtrami.

13
Tabor kolejowy / Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 20 Lutego 2023, 07:56:47 »
Witam Szanownych Forumowiczów.
Ostatnimi dniami, podczas dyskusji na naszym czacie pojawila się myśl załozenia wątku dotyczacego szkoleń, w którym specjalisci z dziedziny taboru kolejowego udzielą kilku rad dotyczacych działania zespołów i podzespołów wchodzacych w sklad taboru kolejowego. Z osobistego doswiadczenia wiem, ze bez wiedzy teoretycznej ciężko jest zajmowac sie przydzielonym zadaniem. Dotyczy to także obslugi pojazdów Naszej MaSzyny.
W tym celu chciałbym spróbować załozyć w tym dziale wątek który dzialalby na zasadzie Q&A na zglaszane tematy.
W związku z powyższym mam prosbe o zglaszanie ponizej tematyki,l z ktorej chcielibyscie uzyskać wiedzę.
Posty beda co jakis czas zglaszane do usuniecia (nie obrażajcie sie o to). Związane to bedzie z tym, ze np. dana odpowiedź zostala udzielona. W odpowiedzi bedziemy oczywiscie udzielali informacje kto zadal pytanie.
Zapraszam Was do zadawania tematow i watpliwosci. Odpowiedzi bedziemy konsultować, bo co kilka głów to nie jedna.
Zgloszenia można takze zgłaszac do mnie w prywatnych wiadomosciach, jesli komus zalezy na anonimowosci.

14
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 20 Lutego 2023, 08:07:53 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

15
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 14:49:39 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

16
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 14:38:21 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

17
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 14:18:48 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

18
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 14:09:27 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

19
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 13:39:54 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

20
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 13:21:57 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

21
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 13:16:45 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

22
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 12:53:58 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

23
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 12:21:04 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

24
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 11:50:08 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

25
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 11:26:04 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

26
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 19 Lutego 2023, 09:46:11 »
Przepraszam Kolegę @biovital1 za złośliwe wpisy z mojej strony.

27
Bocznikowamie po prawej?
A nie, złudzenie. Po lewej jest. Zapomnialem o kilku pozycjach kierunkowego.

28
Forum / Odp: Przerwa od twórczości.
« dnia: 16 Lutego 2023, 17:50:46 »
Dziękujemy za dotychczasową pracę. Twój wklad nie zostanie zapomniany.
Miłego urlopu!

29
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot?
« dnia: 13 Lutego 2023, 19:02:05 »
No to sam widzisz, że trzeba się zabrać za robotę.

30
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot?
« dnia: 08 Lutego 2023, 15:36:01 »
Skoro niezadowoleni z MaSzyny uwazaja, że jest źle, jak problem? Adieu!
Ja tam zostaję. Mi tam sie wszystko podoba. Kto ze mną?

Strony: [1] 2 3 ... 57