- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: Przemekm w 26 Grudnia 2017, 06:32:40
-
W EU07 mamy dwie sprężarki główne. Zatem mam 3 pytania:
1. Czy w ET41 są 4 sprężarki łącznie?
2. Jak jest w ET40 i ET42?
3. Czy cały układ pneumatyczny lokomotyw dwuczłonowych jest zdwojony (zbiorniki główne itd.) czy może producenci zastosowali oszczędności materiałowe skoro lokomotywy są nierozłączne w czasie normalnego użytkowania?
-
1. Tak są 4.
2. Oba maja po jednej na człon.
3. To zależy od tego co konstruktor miał na myśli. W Polsce zwykle wszystko jest podwójne.
-
Najzabawniejszą rzeczą w polskich starych EZT jest posiadanie jednej sprężarki na cały zestaw (co nieraz rodziło problemy przy awarii na szlaku). Obecnie w Impulsach czy Acatusach montuje się po dwie sprężarki na członach rozrządczych. Zarówno główne jak i pomocnicze.
Ale to tak jak @Michał pisze, wszystko zależy od konstruktora danej maszyny. I od wyposażenia pojazdu.
-
@ST44-003: na Impulsach 31WE/36WEa i 45WE faktycznie sprężarki główne są na członach z kabinami, ale właściwie są one członami "silnikowymi". Dziś trudniej niż dawniej zdefiniować schemat ideowy konstrukcji nowych ezt.
-
No właśnie. Jednocześnie obie formy są poprawne. Jednak czasami lepiej się wysilić i dopisać "rozrządczy napędowy".
Z doświadczenia wiem, że Impulsy i Acatusy sobie dobrze radzą nawet z jedną sprężarką główną. Ich wydajność jest na tyle duża, że przy wyłączeniu jednej z nich bezpiecznie dojedzie się do stacji docelowej. Problem w tym (o ile dobrze pamiętam) to są to sprężarki bezolejowe, dlatego w takich przypadkach bardzo trzeba uważać aby nie doszło do przegrzania, szczególnie w lecie.
-
Zapomniałeś, że sprężarki mają chłodnice i zabezpieczenia przed przegrzaniem. Jeśli przegrzanie z jakiegoś powodu jednak wystąpi, sprężarka musi dość długo stygnąć. Nie spotkałem się jeszcze z awarią knorr'owskiej sprężarki na Impulsach, ale za to znam awarie sprężarek IPSz montowanych na niektórych EN57AL. Oczywiście to nie jest reguła. Na Impulsach na początku startują dwie sprężarki, a potem dobija już tylko jedna. Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
-
Łączenie w kaskadę jest bardzo korzystne w wielu dziedzinach bo jest porostu korzystne w eksploatacji i w samym działaniu.
-
Najzabawniejszą rzeczą w polskich starych EZT jest posiadanie jednej sprężarki na cały zestaw (co nieraz rodziło problemy przy awarii na szlaku). .
Może nie w ilości tak do końca problem, ale w jakości. W modernizowanych EN57A nadal mamy jedną sprężarkę, ale na pewno nie jest to już stara przestarzała "tyku, tyku"... Co prawda, we wszystkich nowych ezt są już dwie.
-
Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
W modernizowanych ET21 sprężarki uruchamiają się w zależności od dnia - w dni nieparzyste pracuje sprężarka numer 1, w dni parzyste zaś sprężarka numer 2.
-
@jakubg1: a gdy pojazd jeździ co drugi dzień?:)
-
W Impulsach zmiana sprężarki jest przy zmianie kabiny - wiodącą jest sprężarka tylna. Przy okazji - sprężarki główne SL6 są olejowe. Oleju nie ma tylko w sprężarkach pantografów.
-
Maciek, bardzo ładnie spiąłeś temat "w klamrę". W SL6 mamy oczko kontrolne oleju, które może wstępnie nas oszukać w stosunku do sprężarek nr 1 i 2, ale wtedy kłania się DTR i wszystko będzie OK:)
-
@jakubg1: a gdy pojazd jeździ co drugi dzień?:)
Jeśli kończy się miesiąc który ma 31 lub 29 dni, to mamy 2 dni parzyste z rzędu, więc siłą logiki zmienia się sprężarka :] Poza tym w przypadku awarii jednej ze sprężarek automatycznie druga podejmuje pracę bez względu na to, której kolej.
-
Z kolei 43WE ma aż 3 sprężarki, gdy ezt jest bez powietrza to pompują 3 a następnie uruchamiają się naprzemiennie po 2 (1 i 2, 2 i 3 lub 3 i 1 zależnie od cyklu).
-
43WE, czyli ED161 "Dart"... Czyżby miało to związek z ilością członów, bo przecież np. EU07 ma 2 sprężarki i nie ma znaczenia ile wagonów ciągnie... Chyba raczej chodzi o czas napełnienia składu i "szybką" gotowość do jazdy.
-
Generalnie jeszcze nie widziałem "wydojonej" jednostki, póki tabor jest nowy to jest fest szczelny i może pare dni stać z powietrzem.
-
Kto Ci takich głupot naopowiadał? Acatusy u nas stoją pół dnia i powietrze schodzi co najmniej o połowę jak nie więcej a mają nie spełna 4 lata. Podobnie z impulsami. Straty powietrza są zawsze.
-
Następnie, aby w trakcie eksploatacji ponownie uzupełnić powietrze, sprężarki uruchamiają się tak, że w jednym cyklu pracuje np. nr 1 po czym zakończy pracę, a w kolejnym cyklu "za ileś tam" będzie pracować nr 2. Generalnie pracują na przemian, aby mieć podobne cykle pracy.
W modernizowanych ET21 sprężarki uruchamiają się w zależności od dnia - w dni nieparzyste pracuje sprężarka numer 1, w dni parzyste zaś sprężarka numer 2.
ET21 nie są jedyne, w 104Ec podobnie jest to rozwiązane, a nawet za pomocą przełącznika wybiorczego można wybierać konfigurację pracy przetwornicy z sprężarką. Z powodu, że sprężarka jest zasilana napięciem przemiennym 3x400V na tych lokomotywach znajdziemy też, przetwornice statyczną.
-
Kto Ci takich głupot naopowiadał? Acatusy u nas stoją pół dnia i powietrze schodzi co najmniej o połowę jak nie więcej a mają nie spełna 4 lata. Podobnie z impulsami. Straty powietrza są zawsze.
Nikt mi nie nagadał tylko znam to z własnej obserwacji. Acatus to Acatus, Dart to Dart, być może nigdy nie widziałem wydojonej jednostki ponieważ zawsze Darty odstawia się w "Parking".
-
Co do et42 jest jedna sprezarka na czlon. Mechanicy jedna wylaczali heblem. Te w czlonie prowadzacym zeby bylo ciszej w kabinie. Przetwornice tez mozna odlaczyc w czlonie prowadzacym jednak tego sie nie robi. Przetwornice sa od strony przejscia wiec ich az tak dokuczliwie nie slychac. Sprezarka jest praktycznie zaraz za scianka kabiny.
-
Jak się nie robi? Możesz śmiało sobie w członie prowadzącym wyłączyć przetwornice (na postoju). Tak samo, przy zdefektowanym jednym członie, możemy ciągnąć lekki pociąg na jednej sekcji. Taka ciekawostka - sprężarki są chłodzone przez wentylatory.