- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: kamil.s1.pl w 25 Lutego 2016, 17:04:22
-
Witam, krążą plotki o zakupie przez spółkę PHU Lokomotiv Bronisław Plata pięciu sztuk lokomotyw ET40 w celu przywrócenia ich do ruchu. Czy ktoś jest w stanie potwierdzić te informacje, lub posiada więcej szczegółów na ten temat?
-
Według ilostanu pojazdów trakcyjnych do PHU Lokomotiv trafiły: 07, 31, 43, 52 i 55. Jest też jedna sztuka pozostająca w cargo.
-
No to jest szansa zobaczenia ich w ruchu.
-
No to może warto napisać do przewoźnika z prośbą o zachowanie zielonej malatury "bombowców"? Byłby to wielki ukłon w stronę nas - Miłośników Kolei. Sądzę, że każdy chciałby zobaczyć ET40 w zielonym malowaniu z towarem na szlaku.
-
Witam, krążą plotki o zakupie przez spółkę PHU Lokomotiv Bronisław Plata pięciu sztuk lokomotyw ET40 w celu przywrócenia ich do ruchu. Czy ktoś jest w stanie potwierdzić te informacje, lub posiada więcej szczegółów na ten temat?
Jeśli chodzi o zakup to nie plotki tyko fakt. Co do reszty (przywrócenie do ruchu 5szt) byłbym ostrożny. 18.02 byłem w Tarnowskich Górach oglądać maszyny, pod względem technicznym. Dokonywaliśmy oględzin pojazdów celem przygotowania transportu do ZNTKiM.
Byłby to wielki ukłon w stronę nas - Miłośników Kolei.
Ujmę to w delikatny sposób. Bez zupełnego zważania na "miłośników kolei" są plany żeby jeden lub dwa pojazdy miały stare malowanie. Co z tego wyjdzie to zobaczymy. Nie jest to żadnym naszym priorytetem. O tym, że 40 zostały kupione lub Lokomotiv szykował się do ich kupna wiadomo od dawna…
-
@mechatronik:
1.Osprzęty w kabinach maszynisty i w przedziale maszynowym są w miarę kompletne czy widać, że było coś wymontowywane/rozszabrowane (nieprawidłowe skreślić)?
2. Masz może zdjęcie tej tabliczki z lokomotywy ze zdjęcia o tytule " 20160218_123642.jpg " znajdującej się mniej więcej na wysokości połowy długości członu? Dziękuję z góry bardzo za pokazanie co tam jest napisane.
-
1. Gdyby to były informacje w pełni jawne to bym zdjęcia umieścił ;)
2. Nie mam. Zapytam kolegi bo on robił więcej zdjęć. Ja typowo techniczne. Ale jest to tabliczka producenta "SKODA nr maszyny, rok produkcji itd"
-
A czy ktorakolwiek z tych maszyn była by w stanie o własnych silach pojechać?
-
Po tylu latach składowania małe szanse. Akumulatorów brak, szafy do czyszczenia, nakładki ślizgowe do wymiany, silniki trakcyjne zawilgocone i wiele wiele innych…
-
Która z maszyn jest obecnie w najlepszej kondycji? Z czystej ciekawości pytam :)
-
Śmiem twierdzić, że 043 bo po naprawie zdążyła wyjeździć ~3000km zanim ją odstawiono ;-)
-
W maju 2014 "popełniłem" taki oto tekst opublikowany w "Świecie kolei" 6/2014.
"ET40 w Tarnowskich Górach
Lokomotywy elektryczne ET40 (Škoda 77E) prowadzące ciężkie pociągi towarowe głównie po magistrali Śląsk – Porty były bardzo charakterystycznymi pojazdami w odniesieniu do maszyn dwuczłonowych. Ich wygląd zewnętrzny i konstrukcja licowały z myślą techniczną pierwszej generacji elektrowozów czechosłowackich produkowanych w zakładach Škoda Plzeň, co przełożyło się w trakcie służby na PKP na odegranie ważnej roli w transporcie przez ponad 30 lat eksploatacji. Niestety los lokomotyw został nieuchronnie przesądzony i decyzją PKP CARGO cała seria elektrowozów serii ET40 miała zostać zlikwidowana fizycznie. W ŚK 11/2012 opisane zostały pierwsze działania mające na celu pocięcie pierwszych lokomotyw, jednakże w późniejszym okresie okazało się, że likwidacja pojazdów została wstrzymana. Pomimo tego spółka zajmująca się złomowaniem lokomotyw zdążyła pociąć do dnia dzisiejszego 22 z 45 istniejących jeszcze w dniu 01.10.2012 roku maszyn. Obecnie na grupie towarowej stacji Miasteczko Śląskie odstawionych jest 12 lokomotyw ET40 o numerach 04, 16, 30, 34, 37, 42, 44, 48, 51, 57, 58 i 59, natomiast na torach postojowych przy lokomotywowni PKP CARGO znajduje się 10 elektrowozów z numerami 03, 07, 13, 17, 19, 31, 35, 43, 52, 55 oraz na terenie samej lokomotywowni ET40-01, którego zachowanie jako eksponat jest priorytetem. Ogólnie rzecz biorąc fizycznie pozostały jeszcze 23 lokomotywy, przy czym dla przykładu ET40-04 miała ostatnią naprawę rewizyjną w ZNTKiM Gdańsk 27.06.2008, a ET40-43 (jedyna w barwach PKP CARGO) 31.10.2008. Na razie dalszy los „Bombowców” nie jest znany i należy mieć nadzieję, że chociaż jeden egzemplarz zostanie docelowo zachowany".
Dodam, że ET40-07 i 30 nadal są na stanie PKP CARGO SA (przynajmniej jeszcze w sierpniu 2015 były), a całą gromadę 23 x ET40 odstawionych w Miasteczku Śląskim i Tarnowskich Górach oglądałem ostatni raz 26.05.2014. ET40-01 w międzyczasie została przetransportowana do Bydgoszczy.
-
Poziom P5+M się szykuje? Czy tylko walną farbą na to truchło i pójdzie w Polskę?
-
Odpowiem za @mechatronik'a: czy sądzisz, że przysłowiowe "malowanie farbą" ma sens dla przewoźnika, który chce, aby te pojazdy zarabiały na siebie? Z pewnością będzie to w zależności od pojazdu P4 lub P5 bez M.
Reg. obowiązki 11a.
Nie cytujemy poprzedniej całej wiadomości. Poprawiłem.
Benek
-
Wiadomo, że P4 lub P5 jest niezbędne. Jednak jakość takich napraw w niektórych zakładach pozostawia wiele do życzenia. Dla przykładu lokomotywom ET42 postój w krzakach nie zrobił dobrze, do tego wykonanie tylko podstawowego poziomu P4 lub P5 sprawiło, że często występują na nich różne usterki, z którymi większość maszynistów nie potrafi sobie poradzić.
-
Zastanawia mnie ta ekscytacja. ET40, jak i inne lokomotywy nieuchronnie odejdą w zapomnienie. Brutalnie mówiąc skończą pocięte jako wsad w hucie. Zadaniem MK, powinna być też szeroko rozumiana ekonomia, ekologia i tym podobne rzeczy. Zbyt mądrze? Zobaczmy. Chętnie widziałbym muzeum starego taboru, lokomotywy elektryczne i diesle, parowozy, wagony osobowe i inne. Dobrze jakby to były pierwsze egzemplarze z danej serii, o ile jeszcze istnieją. Dobrze jakby to były po 3/4 sztuki. Czy to jest w Polsce możliwe? Gdzieś z tego wątku widać tęsknotę za tym co mija, tylko prawa ekonomii są nieubłagane i nie pozwolą, aby podmioty gospodarcze ratowały złom, który nie przyniesie zysku. Stąd dyskusja, jakie malatury będą, jak bardzo zostały ogołocone i co z nich jeszcze można wydusić, nie pomoże staremu taborowi, bo nie chodzi tylko bombowce.
-
tylko prawa ekonomii są nieubłagane i nie pozwolą, aby podmioty gospodarcze ratowały złom, który nie przyniesie zysku. Stąd dyskusja, jakie malatury będą, jak bardzo zostały ogołocone i co z nich jeszcze można wydusić, nie pomoże staremu taborowi, bo nie chodzi tylko bombowce.
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale gdyby te "złomy" miały przynieść stratę, a nie zysk to nikt by ich nie kupował. Inna sprawa, że te lokomotywy mają duże stary energii i są nieergonomiczne dla maszynisty, ale jeżeli można coś wykorzystać i jeszcze na tym zarobić to myślę, że warto i nie chodzi tylko o bombowce, ale też o siódemki.
-
… tylko prawa ekonomii są nieubłagane i nie pozwolą, aby podmioty gospodarcze ratowały złom, który nie przyniesie zysku…
Jak na razie to te "złomy" przynoszą więcej zysku jak badziewia producenta z Bydgoszczy mimo, że to "nowoczesny" sprzęt ;) Współczynnik dostępności jaki nam obiecano miał wynosić 99%, a na chwilę obecną nie wiem czy mamy 1/5 tego…
Nie jestem upoważniony do ujawniania niektórych informacji ale przekonacie się co będzie gdy część 40 wróci do jazdy. Dla niektórych będzie to ogromnym zaskoczeniem gdzie wylądują 2-3szt :) Zapewniam, że gdyby przywrócenie 40 do ruchu nie było uzasadnione ekonomicznie to pan Plata nie bawiłby się w takie coś. To zbyt poważny gracz na rynku kolejowym w Polsce. Dodam, że wraz z 5szt ET40 zakupionych zostało 18 sztuk lokomotyw SM42.
-
18 sztuk lokomotyw SM42 naraz? No to niezły deal zrobiliście. Co do ET40, ciekawe co ZNTKiM Gdańsk wykmini z częściami, bo jakby nie patrzeć, te maszyny nie są już produkowane a części zawsze będą potrzebne, a wątpie, żeby Skoda Transportation miała jeszcze zapas części do "bombowców".
-
ZNTKiM posiada na magazynie całkiem pokaźną ilość części zamiennych do tych lokomotyw :) Co do elementów które sprawiają w 40 największy problem to istnieje możliwość wykonania ich przez kuźnie i inne zakłady. Także w tej materii nie spodziewam się większych problemów. Robiliśmy już wstępne rozeznanie. Druga sprawa całkiem sporo rzeczy jest identycznych jak na czeskich elektrowozach, a to zdecydowanie ułatwia nam sprawę ;)
Dodano: 06 Marca 2016, 06:07:57
Nocne prace w TG ;-)
-
Transport 5-ciu sztuk ET40 dla Ecco Rail:
-
Zawsze mnie zastanawiało czemu większa ilość lokomotyw w składzie jest transportowana w takich odstępach, nie można spiąć ich ze sobą jedna po drugiej? To jest wymuszone przepisami?
-
Chodzi o rozłożenie masy, żeby nie przeciążać wiaduktów / mostów.
-
A mi się wydaje,że te maszyny jadą z wyłączonym hamulcem zespolonym i stąd takie zestawienie by odpowiednio rozłożyć siłę hamowania.
"W jednej grupie nie może być więcej niż 4 wagony 2-osiowe lub 2 wagony 4-(i więcej osiowe) mające tylko przewód główny lub hamulec wyłączony z działania"
-
Sprawa bardzo mnie zaskoczyła. Od zawsze seria ET40 była moją ulubioną, mocno się z nią utożsamiłem. Mieszkając przy szlaku kolejowym w Pabianicach przez długie, długie lata nasłuchiwałem "ryku" przekładni ET40 nabierających prędkości przed wyjazdem w stronę Magistrali Węglowej. Gdy pogodziłem się z faktem, że nigdy więcej nie ujrzę, nie usłyszę takich lokomotyw, nagle zza wiaduktu w Zduńskiej Woli - Karsznice, gdzie byłem przypadkowo, wyjechał transport tychże lokomotyw! Całe szczęście, że miałem przy sobie aparat fotograficzny i kamerę. Bardzo miłe było usłyszenie specyficznego dźwięku przekładni dwuczłonowej Skody. Dźwięku, który - jak myślałem - zachowałem już tylko w pamięci i taśmach video...
Przywrócenie ET40 do ruchu było by niewątpliwą ciekawostką i - skoro są w stanie - niechaj służą jeszcze kilka lat!
Pozdrawiam!
-
Ano właśnie, rozłożenie masy i rozłożona siła hamowania. Różne teorie przewijały się przez to forum.
-
Chodziło rozłożenie pojazdów w składzie bez czynnego hamulca. Kilka wagonów też mieliśmy z wyłączonym zespolonym i trzeba było to zgrać.
-
@mechatronik, a skąd żeśta wzięli prąd w jednej z tych maszyn? :P
Tam wyżej na zdjęciach oczywiście ;)
-
Wystarczyło załączyć baterie ;)
-
Sprawna po takim czasie? ;)
Any way, jak by się znalazły zdjęcia na tekstury kabiny i przedziału maszynowego to było by fajnie. ;)
-
Ja w tym zakresie nic nie robiłem. Ale to nie problem jak wrócą z ZNTKiM. Chyba, że w miedzy czasie wpadnę do nich w służbowe odwiedziny ;)
-
Co czeka je w ZNTKiM? Będą modernizowane? Ewentualnie, znany jest zakres modernizacji?
-
Na takie informacje jeszcze przyjdzie czas ;) Wszystko w trakcie końcowych ustaleń. Chociaż osobiście wątpię czy byłby większy sens bawić się w modernizacje.
-
Wszystkie 5 lokomotyw czeka NG bez modernizacji. Czyli prawdopodobnie tylko wymiana uszkodzonych rzeczy i malowanie. Źródło: http://mkseba.xaa.pl/biezace-lokomotiv.html
Dodano: 08 Marca 2016, 07:34:15
Sam niestety nie zobaczyłem transoportu tych lokomotyw, ale i tak jeszcze nieraz jeszcze je zobaczę w ruchu :)
-
Doglądamy interesu. ZNTKiM działa w temacie ;)
-
@mechatronik: co to za "skrzynka" znajduje się na drugim zdjęciu od dołu? Czyżby "opory"?. Dzięki za odpowiedź.
-
Marcel, powodzenia w zimę przy ogrzewaniu nawiewnym <rotfl> :D.
-
@RoboBatman, tak to skrzynia oporów rozruchowych. Muszę przyznać, że bardzo fajna, zwarta konstrukcja.
-
Mam takie pytanie, wiadomo już jakie będą miały malowanie i ile lokomotyw zachowa swoje malowanie?
-
Najprawdopodobniej żadna nie zachowa swojego obecnego schematu malowania. Reszta w trakcie ustaleń. Wstępny podział pojazdów jest już dokonany. Część spraw jest jeszcze w trakcie ustaleń. Obecnie schemat malowania pojazdów jest najmniej istotną sprawą. Uprzedzając pytania nie ma jeszcze orientacyjnej daty oddania do eksploatacji pierwszego pojazdu.
-
Zdradzisz jakieś szczegóły odnośnie przydziału, dotarły mnie słuchy o Lotosie (2-3 sztuki).
-
Czy są jakiejś nowe newsy w sprawie loków Skoda ET40, które są w trakcie NG/P5 w ZNTKiM Gdańsk? Na Facebooku chodzą plotki, że jako pierwsza z NG "zejdzie" ET40-43, gdyż była w najlepszym stanie z całej piątki.
Drugie pytanie (już spoza tematu) tyczy sputnika nr 261 odkupionego od PKP Cargo-czy to prawda co sieje plotka na internecie, że będzie mieć malowanie podobne do siódemek o numerach taborowych 166 i 167?
-
Na Facebooku chodzą plotki, że jako pierwsza z NG "zejdzie" ET40-43, gdyż była w najlepszym stanie z całej piątki.
Bzdura, że była w najlepszym stanie. Ja wiem, że miłośnicy to najlepsi fachowcy i oceniają stan pojazdu po tym, że ma nowe malowanie i stosunkowo niedawno wyszła po naprawie. Byłem na oględzinach pojazdów, zabierałem te maszyny z Tarnowskich Gór i co jakiś czas doglądam jak idą pracę w ZNTKiM. ET40-43 to spore wyzwanie dla ZNTKiM - tyle mogę powiedzieć :)
…czy to prawda co sieje plotka na internecie, że będzie mieć malowanie podobne do siódemek o numerach taborowych 166 i 167?
Nie będzie tylko już ma od jakiegoś czasu. Zdjęcie, które zrobiłem w trakcie dozoru w ZNTKiM jest na naszym profilu firmowym na FB.
https://www.facebook.com/eccoraileu/?fref=ts
-
Jaki jest stan zaawansowania prac? Czy przez ten miesiąc zostały poczynione jakieś znaczące postępy? :)
-
Zauważyłbyś to w kolejowych internetach, a prawdopodobnie jesteś na różnych mikolskich grupach/fanpejdżach, a jeśli nie, to skoro takie rzeczy cię interesują to powinieneś dołączyć.
-
Przygotowania do malowania.
-
Zostają opory czy dostaną coś nowszego?
-
Opory. Prawie wszystko po staremu. W sumie to podstawowa NG. To ma jeździć. Im mniej kombinacji i udziwnień tym lepiej.
-
Ktoś tu widzę odgapia kropki ze schematu IC :P
-
Usunięto zbędny cytat. | @macius5991
Zobacz jak BR285 Lotosu wyglądają...
-
A czy ja mówię, że to źle? Dobry schemat to sprawdzony schemat ;)
-
Usunięto zbędny cytat. | @macius5991
No ale to właśnie będzie Lotosowy schemat.
-
Że w ten sposób. Myślałem, że o co innego chodziło. Nie zczaiłem z początku ;)
-
O, jaka niespodzianka :P Wszystkie lokomotywy dostaną ten sam schemat? I jeszcze jedno pytanie: czy zostanie ujednolicona ilość pantografów w pojeździe? 07 jako jedyna ma dwa pantografy a pozostałe loki mają 4 pantografy.
-
Na chwilę obecną wszystkie na pewno nie. Co do pantografów raczej też bez zmian.
-
@jakubg1: ET40 o numerach 01-30 miały fabrycznie 2 pantografy, a nr 31 - 60 już 4.
-
ET40 dostała malowanie lotosu, nie wiem dokładnie jaki numer, zdjęcie z Facebooka.
-
Podobno ET40-52.
-
Eee, ja twierdzę że ET40-55. Na poprzednich zdjęciach (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,27722.msg427989.html#msg427989) to była właśnie ona. Wygląda tak jakby miała dostać logo Lotosu, numerki i wsio w drogę. Wygląda na to że stanie się tak w pierwszą połowę stycznia :)
Zezy nawet ładnie wyglądają, biorąc pod uwagę niebieskie czoło to trafna decyzja :)
-
Z tego co się dowiedziałem to tak, do lutego ma wyjechać.
-
A tak czysto z ciekawości, co tam jeszcze zostało do zrobienia? Kabina pewnie nie ulegnie większym zmianom...
-
Przytoczę post @mechatronika
Opory. Prawie wszystko po staremu. W sumie to podstawowa NG. To ma jeździć. Im mniej kombinacji i udziwnień tym lepiej.
-
A tak czysto z ciekawości, co tam jeszcze zostało do zrobienia?
Co zostało, a nie czy coś się zmieni.
Kabina pewnie nie ulegnie większym zmianom...
To nie było pytanie.
A moderatora proszę o wydzielenie tych postów.
-
Zezy nawet ładnie wyglądają, biorąc pod uwagę niebieskie czoło to trafna decyzja :)
To nie ma wyglądać tylko ma dawać światło. A wybór zezów na pewno nie miał nic wspólnego z niebieskim kolorem na czele lokomotywy.
-
Pytanie do @mechatronik-a odwiedzałeś może ostatnio ZNTKiM w Gdańsku, wiesz kiedy mniej więcej mogą wyjechać?
-
Na Facebook pokazało się kolejne zdjęcie z remontu ET40-52 z ZNTKiM Gdańsk autorstwa Pana Pawła Telegi.
Ciekawy komentarz co obejmuje zakres rzeczy zmienionych ale widocznych na zdjęciu: "Z widocznych rzeczy, to wyrzucenie syren na dach, montaż okien elektrogrzewczych, halogeny, brak drzwi po stronie maszynisty".
Link do tego zdjęcia na FB z FP "Paweł Telega-fotografia kolejowa: https://www.facebook.com/432941083567058/photos/a.432962780231555.1073741828.432941083567058/490106244517208/?type=3&theater (https://www.facebook.com/432941083567058/photos/a.432962780231555.1073741828.432941083567058/490106244517208/?type=3&theater)
W języku polskim nazwiska się deklinuje!
Quark-t
-
Mi się osobiście podoba, również ważne jest to że zostały przywrócone do ruchu, nie ważne w jakim malowaniu i jakimi światłami. Teraz czekać na wyjazd tego cacka.
-
Nawiązując do wpisu RoboBatmana na facebooku pokazało się również zdjęcie kabiny ET40. Załączam takowe zdjęcie autorstwa Jana Kryszkiewicza z grupy pl.misc.kolej.foto.
Źródło: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1300091986730823&set=pcb.1334847936576727&type=3&theater (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1300091986730823&set=pcb.1334847936576727&type=3&theater)
-
@stapox: dzięki za podlinkowanie zdjęcia z kabiny. Zawsze mnie ciekawiło co zmienią w kabinie. Zawsze jak oglądałem zdjęcia z kabiny z sprzed P5+M, to odrzucał mnie widok żółtych obić w kabinie. A tu proszę-prosta szara kabina aż miło popatrzeć.
PS. Swoją drogą-podczas przeglądania kolejowych czeluści i zasobów YT na temat lokomotywy ET40, natknąłem się na bardzo ciekawy materiał z ciekawą rzeczą. A mianowicie na fakt, iż, ET40 miał prędkościomierz (hasler) w przedziale maszynowym. Do zobaczenia poniżej w filmie:
https://youtu.be/RGZmcf88aM8?t=1m38s (https://youtu.be/RGZmcf88aM8?t=1m38s)
-
No miała prędkościomierze: między przejściem między sekcyjnym nie ma kabiny maszynisty a prędkościomierz , o którym mowa to prędkościomierz wskazujący od , którego zależy m.in (http://m.in). włączenie się czuwaka powyżej pewnej prędkości. Natomiast prędkościomierz w kabinie to prędkościomierz rejestrujący , który miał za zadanie tylko zapisywać prędkość itp ale nie miał tych funkcji co prędkościomierz w maszynowni.
-
Trochę dziwi fakt, że w tej naprawie pozostawiono starego teloka, a nie zabudowano nowoczesnego cyfrowego...
-
@El Mecánico: tylko po co? Postaw się w roli inwestora: czy elektroniczny Hasler, ATM, czy Deuta jest warty montażu za grubą kasę w stosunku do starych analogicznych Haslerów? Podejrzewam, że ideą naprawy ET40 jest P4 plus na prawdę mała moderna (np. halogeny) i tyle...
-
Te lokomotywy mają być zrobione możliwie niskim nakładem finansowym. Zabudowa nowego prędkościomierza wymaga zmian w dokumentacji oraz zwiększa koszt naprawy… A tak mamy kilkanaście tysięcy zaoszczędzone.
-
Marcel myślę, że oszczędności na Haslerze to kwota większa niż kilkanaście tysięcy....
-
Eee, ja twierdzę że ET40-55. Na poprzednich zdjęciach (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,27722.msg427989.html#msg427989) to była właśnie ona. Wygląda tak jakby miała dostać logo Lotosu, numerki i wsio w drogę. Wygląda na to że stanie się tak w pierwszą połowę stycznia :)
Zezy nawet ładnie wyglądają, biorąc pod uwagę niebieskie czoło to trafna decyzja :)
A jednak 52 :P
Z tego co się dowiedziałem wszystkie 5 sztuka ma iść do Lotos Kolej.
-
Próba do Tczewa i do Lotosu.
-
Jak to pięknie zobaczyć ET40 na chodzie :). Ciekawe ile będą jeździć...
-
Do oporu, do następnej P5 :)
Jazda próbna wyszła nadzwyczaj dobrze. Nie pamiętam próby i odbioru wstępnego pojazdu z ZNTKiM, który odbyłby się w tak bezproblemowy sposób. Jestem naprawdę mile zaskoczony. Pojazd prowadzi się świetnie, w kabinach jest znacznie ciszej niż przez naprawą. Dodano kilka ekranów tłumiących zwłaszcza w okolicy sprężarek głównych. Wbrew krążącej opinii pojazd jest wyposażony w stary szybkościomierz typu Hasler zarówno RT9 jak i A16. Oświetlenie kabiny ledowe tak jak podświetlenie przyrządów pomiarowych oraz lampek sygnalizacyjnych na pulpicie. Zmieniono położenie radiotelefonu pociągowego. Obecnie znajduje się na bocznych drzwiach, które zostały na stałe zamknięte. Zrobiono także poziomy pulpit po stronie pomocnika maszynisty oraz przeniesiono tam grzałkę elektryczną (z przedziału maszynowego). Dodano także dwa wyłączniki ciśnieniowe sygnalizujące odhamowanie tylnej sekcji. Z nowinek jest jeszcze układ pomiaru zużycia energii elektrycznej.
Wrzucam kilka fotek ;)
https://www.facebook.com/tmechatronik/posts/248976138881194
-
@mechatronik: skoro już pokazałeś kabinę, to mam parę pytań:
A)Do czego służą "odłączniki" pomiędzy manometrami hamulców a wskaźnikami napięcia w sieci, amperażu na silnikach i.t.d? Czy to jest związane coś z tym, że te loki mogą jechać na jednym członie?
B) Czy słychać podczas jazdy w kabinie charakterystyczny odgłos przekładni?
Dziękuję z góry za odpowiedź na moje pytania.
-
A) Odłączniki używa się przy przechodzeniu z sekcji do sekcji. Odłączają i uziemiają obwód WN co jest pokazane na schemacie przełączników.
B) Tak słychać :) Bardzo charakterystyczny dźwięk.
-
Czy masz jakieś zdjęcia kabiny w stanie z zakupu od PKP Cargo? Czy jest gdzieś "odsłonięte" wysokie napięcie w korytarzu, że trzeba uziemiać obwód przed przejściem?
-
Mech obfoc wszystko na tekstury jak mozesz, zwlaszcza kab.
-
Sprężarka pomocnicza nadal uruchamiana mięśniami?
-
Dwie ręcznie i dodatkowo jest elektryczna.
-
Z tego co widzę to pełny wypas. Na skodzie 181 były ręczny uszyniacz i odłącznik pantografów na środku przedziału.
Jak wygląda wał kułakowy ? Wszystkie styki wymienione czy tylko te bardziej "zużyte" ?
-
https://www.facebook.com/tmechatronik/posts/248976138881194
Co to za dwa elementy wystają obok szyby na ścianie? Te nad manometrami.
-
Obstawiam że to mocowania wywietrzników które znajdują się na zewnątrz obok szyb czołowych.
-
Nawiewy. Wloty są na czole.
-
Wiadomo jak idą prace na kolejnych lokomotywach? Chyba była nią 40-55?
-
ET40-55 ma wyjechać w maju. Czytałem na Rynku Kolejowym, ale strony nie mogę znaleźć. Był tam podany również termin dostawy pozostałych ET40, którego też nie pamiętam, ale chyba gdzieś koło września.
-
Znalazłem Jakubie,
Lokomotywa jest w barwach Lotos Kolej. Elektrowóz jest dzierżawiony przez przewoźnika. – Dzierżawa tego typu taboru jest zgodna z naszą strategią. To najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, szczególnie w przypadku starszych lokomotyw – tłumaczy dyrektor Smoter. Kolejna lokomotywa tego typu powinna trafić do przewoźnika w maju. Kolejne trzy – w czwartym kwartale tego roku.
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/lotos-zadowolony-z-et40-we-wrzesniu-nowe-lokomotywy-80943.html
-
Mam pytanie odnośnie ET40. Kolega @mechatronik udostępnił dzisiaj na Facebook-u 10 zdjęć z lokomotywy ET40-55 po naprawie P5, zapewne po jeździe próbnej. Jak się nazywają elementy przedstawione na zdjęciu numer "1" i "2"? Interesuje mnie raczej ogólny opis a nie wypracowanie co i jak działa. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Źródło zdjęć: https://www.facebook.com/tmechatronik/posts/303840683394739 (https://www.facebook.com/tmechatronik/posts/303840683394739)
-
Z ciekawości strzelę, bo na 100% to nie wiem. Elementy to półprzewodniki, diody prostownicze i być może tyrystory do przetwornicy napięcia.
-
Mam pytanie odnośnie ET40. Kolega @mechatronik udostępnił dzisiaj na Facebook-u 10 zdjęć z lokomotywy ET40-55 po naprawie P5, zapewne po jeździe próbnej. Jak się nazywają elementy przedstawione na zdjęciu numer "1" i "2"? Interesuje mnie raczej ogólny opis a nie wypracowanie co i jak działa. Z góry dziękuję za odpowiedź.
To są zwykłe diody prostownicze + elementy RC (rezystory i kondensatory). ET40 były fabrycznie w nie wyposażone. Zabezpieczały obwody lokomotywy przed pracą generatorową silników.
-
Od teraz szanse na spotkanie ET40 na trasie Gdańsk Olszynka - ZWK są dwa razy większe. :) 15 czerwca ET40-55 poprowadziła swój pierwszy pociąg po 8 latach przerwy. Ciekawostką jest fakt, że pracownicy z ZNTKiM nie ustrzegli się wpadki - na obu członach napisany jest ten sam numer EVN.
https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=lok&typ=1&seria=140&lok=4912&numer=55&title=ET40-55
Możliwe, że po wypuszczeniu trzech kolejnych lokomotyw tego typu lokomotywy rozjadą się po calej Polsce, jak to było z E6ACT czy też z EU07A.
-
@jakubg1: a jakie znaczenie w normalnej eksploatacji ma ten cały numer EVN? Według mnie żaden. Jak to ktoś ładnie powiedział-maszyna ma jeździć i zarabiać na siebie oraz ewentualnie cieszyć oko sympatyków kolei że jedna z dawnych serii została wskrzeszona.
-
Po za tym, EVN już nie jest obowiązkowy.
-
EVN na czołach pojazdów jest nieobowiązkowy, natomiast z boku nadal musi być.
-
Możliwe, że po wypuszczeniu trzech kolejnych lokomotyw tego typu lokomotywy rozjadą się po calej Polsce, jak to było z E6ACT czy też z EU07A.
W starym rozkładzie ważnym do 10.06.2017 EU07A-002 i 003 śmigały planowo na IC Heweliusz w relacji Wrocław Gł. - Gdynia Gł. - Wrocław Gł.
a jakie znaczenie w normalnej eksploatacji ma ten cały numer EVN? Według mnie żaden
Oczywiście zgadzam się, ale zauważcie Koledzy, że w nr EVN w Niemczech, Czechach, czy Austrii "przemycone są" seria i nr boczny loka. W PL na siłę to wprowadzono, ale niestety EVN u nas tak nie działa. Zresztą dyżurnemu ruchu ten EVN do niczego nie jest potrzebny...
-
Dyżurnemu nie, ale w karcie próby hamulca ma być...
-
Oczywiście zgadzam się, ale zauważcie Koledzy, że w nr EVN w Niemczech, Czechach, czy Austrii "przemycone są" seria i nr boczny loka. W PL na siłę to wprowadzono, ale niestety EVN u nas tak nie działa. Zresztą dyżurnemu ruchu ten EVN do niczego nie jest potrzebny...
Niekiedy wystarczyło dopisanie kilku cyfr z przodu. 25 lat temu nikt nie myślał o EVN. Przykłady: 91 54 7 122 031-8 albo 91 56 6 350 006-3.
-
Na jednym z Fan Page-y na Facebooku o nazwie "Kolej na kawę" pojawiła się informacja, że następny ET40 który wyjedzie z ZNTKiM Gdańsk po naprawie P5 to ten o numerze 43, który zostanie wyposażony w klimatyzację oraz przetwornice statyczne. Ktoś to może potwierdzić/zdementować? Po drugie: mam pytanie: czym się będzie różnić przetwornica styczna od tej zastosowanej fabrycznie od nowości czy to po prostu wymiana jednej zużytej przetwornicy na nowszą? Z góry Dziękuję.
Źródło: https://www.facebook.com/iKonRail/posts/478518925863333
-
Nie wiem czy nie będę teraz gadał głupot, ale spróbuję... Nie o styczne, a o przetwornice statyczne chodzi. Klasyczne przetwornice w starych taborach działały na zasadzie silnika zasilanego napięciem 3kV, napędzającego prądnicę która dawała napięcie o wartości powiedzmy 100V. Efektem ubocznym jest masa wydzielanego przez silnik ciepła no i oczywiście hałas. Aktualnie stosuje się przetwornice statyczne, czyli bez elementów obrotowych, nie będę się zagłębiał w ich zasadę działania bo różne są ich typy.
Jeszcze dodam, dużą różnicą między tymi dwoma typami przetwornic są znacznie niższe straty energii w statycznych, względem przetwornic wirujących.
-
Następny news który swieżo co wypłynął na swiatło dzienne-5 loków ET40 zakupione pierwotnie przez PHU Lokomotiv, potem przejęte przez PHU TOM-LOK, zostały sprzedane wraz z 30 paroma maszynami do Industrial Division. To co najważniejsze w temacie, wytłuszczyłem:
Lider na polskim i środkowoeuropejskim rynku oraz jedna z największych w Europie firm specjalizujących się w wynajmie lokomotyw do przewozów towarowych i szynowego taboru do przewozów pasażerskich, kupuje łącznie 36 lokomotyw od PHU Lokomotiv oraz PHU Tom-Lok.
W wyniku podpisanych 1 września 2017 roku umów, Industrial Division nabył od PHU Lokomotiv Bronisław Plata 31 lokomotyw, które zostaną przekazane Industrial Division w kilku transzach do końca roku. Zakupione pojazdy to między innymi nowoczesne lokomotywy elektryczne Gama produkcji Pesa Bydgoszcz, w tym Gama Marathon ze spalinowym modułem dojazdowym, ciężkie lokomotywy M62, tzw. Gagariny, a także lokomotywy manewrowe typu SM42.
Natomiast w wyniku podpisanej również 1 września 2017 roku umowy pomiędzy Indsutrial Division a PHU Tom-Lok Tomasz Plata, spółka stanie się właścicielem 5 ciężkich dwuczłonowych lokomotyw elektrycznych ET40, które po wykonanych naprawach będą przejmowane na początku 2018 roku. Zarówno PHU Lokomotiv, jak i PHU Tom-Lok po sprzedaży swojego taboru nie będą już świadczyły usług w zakresie wynajmu i dzierżawy taboru, koncentrując się na pozostałych usługach świadczonych przez te podmioty, w tym w zakresie usług serwisowych dla przewoźników kolejowych.
– Zakończona właśnie z sukcesem transakcja to naturalny efekt naszej strategii biznesowej, która zakłada stałe powiększanie i dostosowywanie naszego portfolio produktowego do oczekiwań Klientów. To także zwieńczenie wieloletniej, udanej współpracy z niezwykle rzetelnymi i zaufanymi partnerami, jakimi są PHU Lokomotiv i PHU Tom-Lok. Darzę wielkim szacunkiem Bronisława Platę i cieszę się, że właśnie z nim udało się dokonać tej transakcji. Dzięki sfinalizowanej właśnie transakcji Industrial Division z marką Cargounit wzmocnił swoją pozycję na rynku dzierżawy taboru kolejowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Naszym celem jest osiągnięcie podobnej pozycji w skali europejskiej.” – komentuje Piotr Ignasiak, Prezes Zarządu Industrial Division.
Bronisław Plata, właściciel PHU Lokomotiv, dodaje: – Wraz z zawartymi z Industrial Division umowami kończę swoją przygodę z rynkiem wynajmu lokomotyw. Zamierzam skoncentrować się teraz na innych obszarach działalności biznesowej. Nie rezygnuję jednak z działalności w sektorze kolejowym. Cieszę się, że tę część swojej aktywności oddaję w dobre ręce – mówi.
Industrial Division to polska firma oferująca swoje usługi w oparciu o dwie marki handlowe: Cargounit i Powerunit. Cargounit jest największym niezależnym operatorem wynajmu lokomotyw towarowych rynku kolejowego w Polsce. To także lider w Europie Środkowo-Wschodniej oraz jeden z największych tego typu podmiotów w całej Europie. Z jego usług i lokomotyw korzystają przewoźnicy z branży paliwowej, petrochemicznej, podmioty odpowiedzialne za transport surowców oraz ładunków specjalnych. Natomiast Powerunit to niezależny operator oferujący innowacyjną na polskim rynku usługę w postaci wynajmu szynowego taboru pasażerskiego dla przewoźników pasażerskich.
W wyniku podpisanych umów tabor znajdujący się w dyspozycji Industrial Division wzrasta do poziomu blisko 170 lokomotyw.
Zródło informacji: http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/industrial-division-powieksza-swoj-tabor-o-kolejne-36-lokomotyw--83380.html (http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/industrial-division-powieksza-swoj-tabor-o-kolejne-36-lokomotyw--83380.html)
-
Słyszałem gdzieś, że ET40 stoją od kilku tygodni, ponieważ grzeją im się osie? To możliwe?
-
Tak, stoją już dość długo. Dzisiaj transport obu do Warszawy, zapewne będzie to naprawiane.
-
Podobno stoją w ZNTKiM na gwarancji.
-
40 stoją na uszkodzone przekładnie główne. Pościnało śruby na przekładniach i teraz próbują to naprawić. Docelowo chcą dać śruby o wyższej klasie wytrzymałości. Lotos bardzo ale to bardzo intensywnie je eksploatuje…
-
Co to za "śruby na przekładniach"? Śruby które utrzymują przekładnie w jednej stałej pozycji osiowej czy co? Pytam czysto z ciekawości.
-
Najwieksze kolo zebate przekladni osadzone jest na kole napednym zestawu kolowego. Prawdopodobnie jest ono przykrecone za mala iloscia srub, lub byly o zbyt slabej wytrzymalosci. Procz srub powinny tam byc odpowiednie wpusty przenoszace sily scinajace.
-
Raczej po prostu skręcili na słabe śruby, ewentualnie zbyt słabo. Pamiętać należy że to nie śruba przenosi obciążenie tylko dociska jeden element do drugiego.
-
Witam, celowo odkopuję. Mamy prawie połowę 2018 roku a nadal tylko dwie maszyny są czynne. Czy w ZNTKiM Gdańsk prace przy pozostałych lokomotywach są kontynuowane? Bo trwa to rekordowo długo :0
-
Właścicielem ET40 jest teraz ID i ciekawe jaką mają wobec tej serii wizję zarówno co do loków jeżdżących jak i tych oczekujących NG?
-
Wizja jest prosta - jak najwięcej zarobić na dzierżawie ;)
-
Dosłownie przed chwilą widziałem ET40-43 na jazdach próbnych po naprawie w Gdańsku. Barwy te same co w przypadku dwóch poprzednich maszyn - Lotos. I ma klimatyzatory na dachu :)
-
I bardzo dobrze, niech coraz więcej jeździ bomb, aż tak chyba awaryjne nie są.
-
Dosłownie przed chwilą widziałem ET40-43 na jazdach próbnych po naprawie w Gdańsku. Barwy te same co w przypadku dwóch poprzednich maszyn - Lotos. I ma klimatyzatory na dachu :)
Klimatyzatory, zasilacze impulsowe klimatyzacji oraz przetwornice statyczne po jednej na każdy człon. Jak dla mnie najlepsza maszyna z dotychczasowych. To była moja 3 jazda próbna na ET40 i wyszła najlepiej. Wyjątkowo cicho jest w kabinie w porównaniu do poprzednich sztuk.
-
Skoro jesteśmy w temacie ET40 -do czego służy ten przycisk "Odwodnienie" pomiędzy "Przyciemnienie reflektorów" a "Likwidacja poślizgu" na pulpicie ze zdjęcia o nazwie "40-6"? Odwodnienie zbiorników powietrza z kondensatu czy coś innego? Dziękuję z góry za odpowiedź.
-
Dokładnie tak jak napisałeś. Na zbiornikach głównch są elektryczne zawory odwadniające.
-
Szkoda, że "kierownica" stara.
-
Jeśli to nie jest tajemnica to mam 2 pytania.
1. Czy jesteś w stanie powiedzieć jaki jest producent klimatyzacji?
2. Czy przetwornica statyczna służy tylko do ładowania baterii? Rozumiem że nie ma przetwornic wirowych tylko same wentylatory silników trakcyjnych. Czy na wentylatorach zostały stare silniki DC czy asynchroniczne zasilane z przetwornicy statycznej?
-
Jak patrzę na zdjęcia, to:
1. Producent klimatyzacji to Webasto, bez problemu można poznać po typowym kształcie klimatyzatora i panelu dystrybucji powietrza.
2. Przetwornica na pewno służy do zasilania pokładowych obwodów niskiego napięcia - ma moc znacznie wyższą niż potrzebne jest do ładowania baterii. Trudno powiedzieć, czy w wentylatorach pozostały silniki DC, czy zastosowano AC. Przetwornica ma wyjście 230VAC, ale ma ono moc zaledwie 2kVA, chyba za mało aby zasilić wszystkie wentylatory.
-
Silniki zostały po staremu. Wyjście 230V AC służy tylko i wyłącznie do zasilania gniazd w kabinie maszynisty.
-
Heh, niby jakiś postęp jest ale trochę słabo jak są stare silniki. No cóż.
-
Tylko pojawia się pytanie. Po co nowe silniki? Jaki jest sens i celowość inwestowania w rozwiązanie, które nie będzie dużo lepsze od dotychczasowego. Jesli coś się tyle lat sprawdzało i bardzo sporadycznie dochodziło do usterek to inwestowanie w nowe rozwiązanie mija się z celem. Ewentualne usterki jak wymiana szczotek czy nawet w skrajnym przypadku ogień okrężny na komutatorze wymieni/naprawi praktycznie każdy serwis. W przypadku usterki przetwornicy statycznej zasilajacej wentylatory bądź samego sterowania musimy już wołac producenta albo ZNTKiM. Jestem zdania, że za dużo "udoskonaleń" na kolei często robi wiecej złego niż dobrego zarówno w kontekscie finansowym jak i przerw/wyłączeń eksploatacynych ;-)
-
Niby tak, jednak widzę maszyny na takiej EP09 żę z biegiem lat coraz droższa jest naprawa ich. Izolacja już nie ta, a przewinięcie jednak kosztuje - a i nie wiele zakładów chce się podejmować naprawy takich silników. Niestety są plusy i minusy.