Autor Wątek:  "Jak zmienić skład w scenerii?" - poradnik dla niewiedzących  (Przeczytany 29491 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Witam.

Przede wszystkim należy pamiętać, że istnieją dwie metody zmieniania składów w scenerii. Pierwsza jest przeznaczona głównie dla mniej zaawansowanych użytkowników i dotyczy sytuacji, w której chcemy zmienić skład w scenerii jednorazowo, tak, aby po ponownym uruchomieniu startera Rainsted.exe składy na scenerii powróciły do stanu pierwotnego. Opis tej metody znajduje się w następnej wiadomości.

Druga metoda, opisana poniżej, przeznaczona jest dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników. Dotyczy ona sytuacji, gdy chcemy zmienić skład w scenerii na stałe.

Pierwszym krokiem będzie uruchomienie notatnika. Wybieramy z menu Plik -> Otwórz i pokazuje się nam okienko wyboru plików. W opcjach przeglądania mamy listę wyboru typu pliku. Domyślnie jest to txt - zmieniamy na "Wszystkie Pliki". Następnie przechodzimy do katalogu symulatora, a następnie do folderu Scenery. Wyświetlą się różne pliki, lecz nas interesują pliki z rozszerzeniem .scn. Otwieramy dla przykładu scenerię o nazwie "krzyzowa2.SCN". Po otwarciu wyświetla się taki kod:

//$n Krzyżowa - Drawowo Główne v2.0
//$d Trasa z Krzyżowej do Drawowa Głównego. Uruchomić, poczekać na sygnał zezwalający i jazda!!!
//$d Przed uruchomieniem trasy zalecam przeczytanie pliku krzyzowa_readme.html w katalogu /Inne/opis trasy krzyzowa2
//$i krzyzowa2.jpg

sky cgskj_blueclouded020.t3d endsky
atmo 0 0 0 1000 2000 0.486 0.51 0.612 endatmo
light 100 300 -200 0.357 0.357 0.357 0.902 0.902 0.902 0.498 0.498 0.498 endlight

include krzyzowa2/sc2.scm end
include krzyzowa2/sc2_tr.scm end
include krzyzowa2/sc2_pods_rozkrz.scm end
include krzyzowa2/sc2_teren.scm end
include krzyzowa2/sc2_jez.scm end
include krzyzowa2/sc2_bud.scm end
include krzyzowa2/sc2_plant.scm end
include krzyzowa2/sc2_events.inc end
include rozi/krzyzowa2-posers.inc end


FirstInit

trainset EX6435 Krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
//$o Pociąg ekspresowy z Krzyżowej do Chełminowa przez Markowo Górne i Drawowo Głowne. Zatrzymuje się tylko w Drawowie Głównym.
node 800 0 EP09-047 dynamic PKP\EP09_v1 104E-047.dds 104E_2 0.0 headdriver 3 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_ademnu_160 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_c4 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_c4 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_c3 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_gw_1-N Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_B Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_gw_1-N Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_gw_1-N Z1 0.0 nobody 0 0 enddynamic
endtrainset



trainset PE9742 Klonowo_tor2end 1.0 0.0
//$o Wakacyjny pociąg pospieszny Bursztyn z Klonowa do Markowa Górnego przez Krzyżową, Chełminów i Drawowo Główne. Zatrzymuje się w Krzyżowej i Drawowie. UWAGA!!! Na haku 14 wagonów czyli ponad 340m, podciągać skład pod sam wskaźnik W4.
node 800 0 EU07-150 dynamic PKP\4E_v1 4E-150.dds 4E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 adu_160_TLK 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 112A11 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdu_120 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 111A17 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_090-7 111a 0.0 nobody 0 75 Passengers enddynamic
endtrainset
i tak dalej...

Zawsze za poleceniem FirstInit znajdują się wpisy poszczególnych składów. Jeden skład znajduje się pomiędzy słowami trainset... i endtrainset. W powyższym przykładzie znajdują się dwa składy (w całej scenerii jest ich więcej, jednak pokazałem tutaj tylko część pliku krzyzowa2.SCN).

Naszym trzecim krokiem będzie zmiana wpisu.

Chcemy, aby w drugim składzie zamiast EU07-150 znajdowała się ET22-094. Usuwamy, więc linijkę
node 800 0 EU07-150 dynamic PKP\4E_v1 4E-150.dds 4E 0.0 headdriver 35 0 enddynamici w jej miejsce umieszczamy wpis
node 800 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.dds 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic

Jeśli nie wiesz jak tworzyć wpisy do scenerii, zapoznaj się z wątkiem: Wpisy do każdego pojazdu!

Jeśli chcemy, aby poprzedni tabor jakim jest w tym przypadku EU07-150 był do "odzyskania" (bez robienia kopii zapasowych wpisu) dodajemy przed starym wpisem znacznik komentarza //Wyglądać to będzie tak:
//node 800 0 EU07-150 dynamic PKP\4E_v1 4E-150.dds 4E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node 800 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.dds 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 adu_160_TLK 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 112A11 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdu_120 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 111A17 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_090-7 111a 0.0 nobody 0 75 Passengers enddynamic

A gdy już znudzi nam się jazda ET22 i będziemy chcieli powrócić do stanu początkowego to usuwamy // (sprzed wpisu EU07) i dodajemy // przed wpisem ET22 (gdybyśmy jednak znowu chcieli kiedyś powrócić do ET22).

Gdy już ułożymy składy na takie jak nas interesują, zapisujemy plik krzyzowa2.SCN, wyłączamy starter Rainsted.exe i uruchamiamy go ponownie (o ile przed dokonaniem zmian w pliku SCN był włączony), uruchamiamy symulator i cieszymy się zmienionym własnoręcznie składem :)

Dla zainteresowanych:

Bardziej szczegółowy opis umieszczania składów w scenerii autorstwa @Jarasa:
Scenerie, wpisy, składy, zdarzenia - warto zajrzeć

Dla dociekliwych:

Struktura wpisu trainset jest następująca:
trainset NAZWA_ROZKŁADU_JAZDY_POCIĄGU NAZWA_TORU_STARTOWEGO ODLEGŁOŚĆ_OD_POCZĄTKU_TORU_STARTOWEGO PRĘDKOŚĆ_POCZĄTKOWA_SKŁADUzatem we wpisie trainset EX6435 Krzyzowa_tor6end 1.0 0.0 mamy skład o rozkładzie jazdy EX6435, umieszczony na torze Krzyzowa_tor6end w odległości 1.0m od jego początku, poruszający się z prędkością początkową 0.0km/h.


Autorzy porady: @Patrykos, @mechatronik.
Aktualizacja: @libertyn89
Poprawki: @Quark-t
« Ostatnia zmiana: 23 Września 2010, 11:55:03 wysłana przez Quark-t »
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Quark-t

  • Administrator
  • Wiadomości: 3590
  • Automaty liczą...
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 47
"Jak zmienić skład w scenerii?" - poradnik dla niewiedzących
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Czerwca 2010, 12:58:22 »
Dzięki programowi @Ra (MASZYNA.EXE lub RAINSTED.EXE [w nowszych wersjach]) możemy zestawiać składy z poziomu startera. Oto krótka instrukcja (na podstawie opisu umieszczonego przez @Ra):
Aby edytować skład w scenerii, po uruchomieniu startera trzeba:
  • ustawić tryb pracy na normalny lub wyższy (zakładka Ustawienia),
  • przejść na zakładkę Wczytanie i upewnić się, że opcja Zapis pliku tymczasowego (w prawym dolnym rogu) jest zaznaczona, jeśli nie, trzeba ją zaznaczyć,
  • wybrać scenerię z listy po lewej stronie,
  • przejść na zakładkę Składy,
  • wybrać skład z listy na zakładce Składy na scenerii,
  • wybrany skład można skopiować do schowka, dodać do magazynu lub usunąć z niego wszystkie pojazdy; w tym celu klikamy na skład prawym przyciskiem myszy i wybieramy interesującą nas opcję,
  • jeśli nie skorzystaliśmy z opcji ostatniej możemy wybrać pojazd z wyświetlonego składu (obrazki mini - klikając na nim lewym przyciskiem myszy),
  • dla wybranego pojazdu można zmienić teksturę, połączenie albo usunąć go,
  • aby dodać nowy pojazd trzeba wybrać zakładkę Dostępne pojazdy do edycji składu,
  • następnie wybrać kategorię pojazdu, typ pojazdu i teksturę,
  • przycisnąć lewy przycisk myszy na obrazku mini wyświetlonym po prawej stronie (pojawi się łapka),
  • przesunąć kursor myszy do wybranego miejsca w wyświetlonym składzie i dopiero wtedy puścić lewy przycisk.
  • należy pamiętać, że dla lokomotyw dwuczłonowych, a także przy tzw. ukrotnieniu dwóch lokomotyw w pierwszym członie wybieramy obsadę Headdriver i sprzęg ustawiamy na 55 (spośród check-boxów po prawej stronie należy zaznaczyć Mechaniczne, Hamulec, Ukrotnienie, Przejście i Powietrze. [UWAGA: domyślnie zaznaczone są tylko dwa pierwsze!]). W drugiej sekcji/lokomotywie sprzęg pozostawiamy na 3 (standardowo), natomiast obsadę zmieniamy na Connected. W przypadku EZT postępujemy podobnie (również w przypadku łączenia ze sobą dwóch czy nawet trzech jednostek), przy czym w każdym członie (oprócz ostatniego) należy zastosować sprzęg 55.

Z poziomu startera możemy zmieniać także niebo wraz ze specjalnie dostosowanymi wpisami atmo i light. Aby tego dokonać, po uruchomieniu startera trzeba:
  • ustawić tryb pracy na normalny lub wyższy (zakładka Ustawienia),
  • przejść na zakładkę Wczytanie i upewnić się, że opcja Zapis pliku tymczasowego (w prawym dolnym rogu) jest zaznaczona, jeśli nie, trzeba ją zaznaczyć,
  • wybrać scenerię,
  • przejść na zakładkę Ustawienia,
  • wybrać interesujące nas ustawienia z rozwijanej listy po lewej w panelu Pogoda dla tymczasowego pliku scenerii,
  • wybrać opcję W tymczasowej scenerii: zawsze zmieniaj.

Autorem powyższej porady jest @libertyn89.
« Ostatnia zmiana: 23 Września 2010, 11:55:19 wysłana przez Quark-t »
Pozdrawiam, dr inż. Quark-t