Autor Wątek:  Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ  (Przeczytany 11099 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« dnia: 01 Sierpnia 2007, 19:00:25 »
CO poniektórzy nadal nie umią ruszyć lokomotywą po przeczytaniu znakomitej instrukcji na tym forum. Dla nich to nakręciłem film gdzie mogą to zobaczyć. Cały czas komentowałem co naciskam, co robię, jak zrobić to i tamto :) Mam nadzieję, że film się przyda i proszę moderatorów, by przykleili ten wątek.

NOWY LEPSZY FILMIK: http://pl.youtube.com/watch?v=6Qkw7Dg1jbY

STARY FILMIK: http://pl.youtube.com/watch?v=R1520RlNpcY

Doczekaliśmy się nowego lepszego filmiku z ET22. Chyba wszystko oprócz hamowania w nim wyjaśniłem :) Nie chciało mi się już tego robić. Postaram się też umieścić filmik instruktażowy dla EZT i SN61 którą się też specyficznie jedzie. Nadal czekam aż moderatorzy przykleją ten wątek, gdyż dużo ludzi sądzi, że jest on przydatny.

I taka skromna prośba, jeżeli ktoś, kto nie umie ruszyć z moim filmikiem ruszył maszyną, niech da plusika :)

Nieaktualne.
Bocznica
Akvin
« Ostatnia zmiana: 29 Maja 2008, 23:05:40 wysłana przez Akvin »

Offline Mihau

  • Wiadomości: 1696
  • Grafika - brak ciągnie z procka
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 17
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Sierpnia 2007, 20:24:12 »
Filmik jest super. Bardzo przyda sie początkującym MaSzynomaniakom którym nie chce się czytać plików read me.
Strażak-ratownik, kierowca OSP Susz

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Sierpnia 2007, 20:46:16 »
Zamierzam zrobić lepszy :) Profesjonalniejszy i z innym lokiem :) Ale ten faktycznie. Może się przycdać.

Offline Łodź Kaliska

  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Sierpnia 2007, 14:16:14 »
Pomysł z filmem bardzo dobry, wykonanie nie koniecznie.
Koledzy wyszczególnili błędy rzeczowe.
Popracowałbym nad wyraźną wymową, wolniej i precyzyjnie. Komentarz do filmu trzeba napisać najpierw i sprawdzić co chcemy pokazać.
Ci co wiedzą jak ruszyć lokiem może wiedzą co mówisz, nowy kierowca EU07 śmiem twierdzić nie zrozumie o co chodzi.

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Sierpnia 2007, 20:33:13 »
Raczej skłaniam się ku temu, co pisze @Łódź Kaliska. Pomysł bardzo dobry, gorzej z wykonaniem. Trochę to wszystko chaotycznie wygląda - pokazujesz na amperomierz, a mówisz, że to manometr, pokazujesz na lampkę "sygnalizacja otwarcia żaluzji", a mówisz, że oznacza ona, iż nastawnik kierunkowy jest w położeniu "naprzód" lub "w tył", co po części jest prawdą, ale nie do końca.
Myślę, że dla początkujacego MaSzynowca w zupełności powinno wystarczyć, jednak warto było by się skupić również na hamowaniu.
Jest jeszcze kilka błędów, ale myślę, że jak popracujesz nad tym wszystko będzie naprawdę dobrze.
Zatem powodzenia.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Sierpnia 2007, 20:39:29 »
wymieńcie wszystkie błędy a prześlę wam gotowy poprawiony scenariusz i zrobię jeszcze raz o wiele lepszy :)

Offline Mnia

  • Wiadomości: 46
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #6 dnia: 02 Sierpnia 2007, 21:01:30 »
Cytat: "glowawojtas0"
wymieńcie wszystkie błędy a prześlę wam gotowy poprawiony scenariusz i zrobię jeszcze raz o wiele lepszy :)


Część błędów poszła na PW

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Sierpnia 2007, 10:32:52 »
Ok, przygotowałem scenariusz przemowy. Sprawdźcie go, jak będzie OK to nakręce już chyba ostateczny film :)

Cytuj
Witam.

Jesteśmy na maszynie ET22

Aby ją uruchomić musimy najpierw podnieść pantografy, by dostarczyć lokomotywie prąd.
Szift + O podnosimy pantograf tylni [podnoszę go]
[wychodzę z kabiny, pokazuje dach byka]
W razie potrzeby możemy także podnieść przedni pantograf, klawiszami szift+p [podnoszę go]
[pokazuję na reflektory] Teraz klawiszami szift+U szift+I szift+Y zapalamy światła[zapalam je]
[wracam do kabny]
Załączamy obwód główny lokomotywy klawiszami szift+M [robię to] zapala się odpowiednia lampka na pulpicie [pokazuje ją wskaźnikiem]
Następnie musimy wybrać kierunek. Do tego celu używamy klawiszy d i r . Chcemy jechać do przodu więc naciskam d [robię to]
Widać jak na pulpicie zapala się lampka informująca o otwarciu żaluzji. [pokazuje ją wskaźnikiem]
Teraz potrzeba tylko odhamować maszynę. W tym celu, musimy przestawić kran hamulca na pozycję jazda. Robimy to klawiszem 4 na klawiaturze numerycznej. [naciskam] Teraz możemy odluźniź hamulec lokomotywy. Naciskamy więc 6 [naciskam]
Lokomotywa jest już odhamowana, ale skłąd ciągle się luzuje. By przyśpieszyć ten proces, ustawimy kran w pozycji napełnianie uderzeniowe. Naciskamy  DELETE na numerycznej. W tej pozycji kran trzymamy tylko kilka sekund, by nie zadziałał bezpiecznik. Gdy słyszalne syczenie ustaje możemy z powrotem nacisnąć 4 i ustawić kran w pozycji jazda. [wykonuje wszystkie czynności o których opowiadałem]
Gdy już uruchomiliśmy lokomotywę, i mamy zielone światło na semaforze, możemy zacząć jazdę.
W tym celu przestawiamy koło nastawnika jazdy na pierwszą pozycję klawiszem + [naciskam]
Lokomotywa zaczyna ruszać. Zapala się pomarańczowa lampka, mówiąca o jeździe na oporach. [pokazuje ją wskaźnikiem]
Gdy już się świeci, możemy dodawać kolejne pozycje klawiszem + . Musimy jednak uważać by wskazania tego amperomierza [pokazje go wskaźnikiem] nie przekroczyły około 650A, bo może zadziałać bezpiecznik nadmiarowy.
Zademonstruje taką sytuację. [kręcę kołem nastawnika aż zadziała bezpiecznik] Jak widać zapaliła się czerwona lampka bezpiecznika [pokazuje ją] i zadziałąły styczniki liniowe [pokazuje niebieską lampkę]
BY zlikwidować bezpiecznik skręcamy klawiszem - koło nastawnika na "pozycję 0" i naciskamy n. Teraz możemy ruszać od nowa.
Zaczynam przyśpieszać. Teraz przećwiczymy hamowanie.
Gdy jesteśmy pewni, że kran hamulca ustawiony jest w pozycji jazda, możemy naciskąć 3 na klawiaturze numerycznej.
Ciśnienie na manometrze cylindrów hamulcowych [pokazuje wskaźnikiem] rośnie do jakiś 2 atmosfer. By zwiększyć siłę hamowania jeszcze raz naciskamy 3 i ciśniemie rośnie do jakiś 4 atmosfrer. Przytrzymując przez chwilę klawisz 3 przestawiamy kran na ostatnią pozycję-hamowania nagłego [pokazuje to co mówię] Potem, musimy tylko odhamować tak jak na początku.  4, 9 ... 3 i jedziemy. Nastawnik na pierwszą, zapalają się opory rozruchowe i przestawiamy kolejne pozycje.
Co jakiś czas nad pulpitem zaczyna migać lampka. Jest to Czuwak i SHP . Kontroluje on czujność maszynisty i uwagę na sygnały semaforów. By go zgasić i uniknąć automatycznego hamowania pociągi naciskamy spację. Gdy nie zareagujemy na miganie, nie martwmy się, po kilku sekundach da o sobie znać brzęczyk.
[Jedziemy dalej]. Podczas przestawiania kolejnych pozycji gaśnie pomarańczowa lampka. Jest to pozycja bezoporowa. Można więc rozpocząć bocznikowanie. W tym celu na klawiaturze numerycznej naciskamy ukośnik. Jak zwykle musimy uważać na wskazanie amperomierza.
Jadąc luzem lokomotywą, na przykłąd przy manewrach, zamiast hamować hamulcem głównym możemy użyć pomocniczego. Naciskamy więc cyfrę 1 by zwiększyć siłę hamowania lub 7 by ją zmniejszyć [skręcam nastawnik na 0 i demonstruje hamowanie]

Co do rozpoznania znaków przy torowisku, za dużo bym mówił. Polecam zapoznać się z przepisami E1, które możemy znaleźć na internecie.

To by bnyło na tyle, szerokiej drogi.

Offline peter_gorlice

  • Wiadomości: 43
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #8 dnia: 03 Sierpnia 2007, 10:52:11 »
ocena: dobra
uwagi: filmik zrzutu ekranu można tworzyć programem Fraps - lepsza jakość

Offline EU07-457

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1475
  • dyrektor lokomotywy
    • Zobacz profil
    • Paweł Telega - fotografia kolejowa
  • Otrzymane polubienia: 5
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Sierpnia 2007, 18:16:45 »
Cytat: "glowawojtas0"

Gdy już się świeci, możemy dodawać kolejne pozycje klawiszem + . Musimy jednak uważać by wskazania tego amperomierza [pokazje go wskaźnikiem] nie przekroczyły około 650A, bo może zadziałać bezpiecznik nadmiarowy.


Moja sugestia: [...] bo mogą zadziałać przekaźniki nadmiarowe chroniące silniki trakcyjne przed przepływem nadmiernego prądu podczas rozruchu.

Cytuj
Jak widać zapaliła się czerwona lampka bezpiecznika [pokazuje ją] i zadziałąły styczniki liniowe [pokazuje niebieską lampkę]
BY zlikwidować bezpiecznik skręcamy klawiszem - koło nastawnika na "pozycję 0" i naciskamy n.


Moja sugestia: Jak widać zadziałały przekaźniki nadmiarowe silników trakcyjnych [pokazuję ją]. By odblokować przekaźniki sprowadzam nastawnik jazdy na pozycję "0" i odblokowuję przekaźniki klawiszem "n" - lampka sygnalizująca zadziałanie przekaźników gaśnie.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Sierpnia 2007, 19:35:56 »
może być :) łapcie błędy bo w poniedziałek lub wtorek chce kręcić nowy film :)

Offline JONIN_EZT

  • Wiadomości: 918
  • Dalej student. Linia 202 maker
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Sierpnia 2007, 22:45:14 »
myślę że można dodac jakiś opis świateł czołowych. Bo załóżmy że jak mamy prace manewrowe itp to przydałoby się powiedziec który z przycisków odpowiada za jakie światło. (z tym że niektóre modele pracują na starym systemie jeszcze ze starych exe gdzie właczanie dobrego przełącznika włącza się błędny reflektor [to były: EN57 6ba 6bb;stary EU07 błąd z tylnymi (włączają się 2 zamiast 1; stary ET22 to samo co u EU07;EW58 to co w EN57;SN61 też to co u EU07;SM42;ST44, w innych nie zauważyłem błędów)
myślę że takie coś powinno byc powiedziane. (nie musisz o tych błędnych mówic wystarczy że powiesz do czego służą)

tak to chyba nie ma więcej błędów, jak coś mi przyjdzie do głowy co można dodac to dam znac.

[edit] podaj informacje z nowym exe że po wciśnięciu F9 pokazuje się mała instrukcja
Linia 202
Układ torowy (tory główne) - 100%
Układ torowy (reszta) - 15%

Offline Anrej

  • Wiadomości: 825
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 16
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #12 dnia: 17 Sierpnia 2007, 03:46:54 »
Uważam, że ten filmik jest doniczego jakbym według niego chciał uruchomić lokomotywe, to miałbym problem. To co podajesz jest chałotyczne (jakie?!)
Mówisz że klawiszami , , [Y] właczamy światła, ale nie precyzyjesz tego. A po co przy normalnej jeżdzie z składem właczać czerwone światła z tyłu i prawy reflektor [Y] do jazdy manewrowej.
Mylisz pojęcia: sprężarkę z przetwornicą, manometr z miernikiem elektrycznym.
Jest pewna nie kompetencja. Z wyborem kierunku jazdu można poczekać.
Jak właczymy sprężarkę trzaba poczekać, aż cisnienie w zbiorniku głownym będzie prawidłowe, prawy manometr. Wtedy można napełnić skład, klawisz [.] służy napełnieniu uderzeniowemu. Środkowy manometr pokazuje cisnienie w przewodzie głównym
Nie rozumiem na co wirtualnemu maszyniście informacja, że zawór oerlikon ma ogranicznik. Jeśli może prowadzić lokomotywe ET22 nawet jak nie ma trakcji elektrycznej.

Najlepiej jest to opisane na stronie
http://grzegorj.webpark.pl/kolej/elementarz.html
Wciskając [shift] [Q] uruchamiamy w trybie Auto, czyli komputer steruje. Można się przyglądnąć jak to robi, szkoda że nie komentuje.

Offline Krzysiek626

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 5925
  • EXIT
    • Zobacz profil
    • Krzysiek626
  • Otrzymane polubienia: 443
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #13 dnia: 17 Sierpnia 2007, 07:03:19 »
@anrei, informacje dotyczące obsługi programu na stronce z podanego linku są już przestarzałe i dawno nie aktualne. Dla przykładu dawno już nie podczepiamy i odczepiamy się od składu z kabiny loka.
Kolega który zrobił ten film wie już jakie błedy popełnił i może zrobi coś lepszego.
Moja propozycja: Mając sporą wiedzę może sam zrobisz super instrukcję.

Offline |andy|

  • Wiadomości: 960
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2
Re: Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #14 dnia: 21 Sierpnia 2007, 10:49:44 »
Jeśli nie jest to wersja finalna to proponuję:
a) wyłączyć telewizor w tle
b) nie mówić "manometr natężęnia" (bo taka wpadka Ci się zdarzyła), ale raczej amperomierz (manometr służy do pomiaru ciśnienia ZTCW).

Offline EU05

  • Wiadomości: 536
  • Tekstury produkuję!
    • Zobacz profil
    • http://www.tgk.rail.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Sierpnia 2007, 12:12:47 »
Sam pomysł jest dobry, na pewno przyda się początkującym MaSzynistom, ale dotychczasow zrealizowany filmik jest mizerny. Występują w nim błędy rzeczowe, co powinno być niedopuszczalne w filmie instruktażowym. Po kolei... oprócz tego, co napisali koledzy:
1. Należy ustawić opóźnienie hamulca (domyślnie jest osobowy, ale dla towarowych trzeba go przestawić w położenie towarowy)
2. Co do techniki jazdy na byku - po rozmowie z kilkoma mechanikami dowiedziałem się, że na pozycji szeregowej (obojętnie czy skład towarowy czy pasażerski) bocznikujemy aż do dociągnięcia do 30 km/h a dopiero potem wchodzimy na układ SR. Pomiędzy SR a R już bez boków.
I trzecie, najważniesze... co to jest TYLNI pantograf? Coś takiego nie istnieje! Mamy pantograf TYLNY. TYLNY, nie tylni. Co to za dziwoląg? Mówmy po polsku!
Chętnie przyjmę zdjęcia na tekstury lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 a także ET21, ET22, ET40, ET41 i ET42.

Kontakt mailowy.

Mywasher

  • Gość
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Sierpnia 2007, 13:03:40 »
Chłopaki, nie tak agresywnie. Potrzebna jest konstruktywna krytyka, dobre, cenne wskazówki i dużo spokoju. Widziałem kiedyś film zrealizowany przez yB o hamowaniu mógłbyś na jego podstawie zrealizować swój.

Offline 201E-003

  • Wiadomości: 252
  • Dyżurny Ruchu
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #17 dnia: 21 Sierpnia 2007, 13:06:56 »
Z tym właśnie, że to jest konstruktywna krytyka. Wszyscy wyjaśniają i opisują co jest źle. Inaczej byłoby, gdyby ktoś napisał "Filmik jest okropny" a zapytany dlaczego, odpowiadał "Bo tak".

Offline Cesky Kretek

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1712
  • Trust no one.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 159
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #18 dnia: 21 Sierpnia 2007, 15:18:05 »
Cytuj
(...)mamy taki pochylony znaczek obok gwiazdki(...)

To się 'slash' nazywa.

Offline RooteK

  • Wiadomości: 1238
    • Zobacz profil
    • Nieoficjalna strona węzła kolejowego Jaworzno.
  • Otrzymane polubienia: 21
Film instruktażowy JAK RUSZYĆ LOKOMOTYWĄ
« Odpowiedź #19 dnia: 21 Sierpnia 2007, 19:10:08 »
Ech :P Skasujcie ten wątek. Będzie film to założe nowy!

Zamykam.
Akvin
« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2007, 23:06:14 wysłana przez Akvin »