Autor Wątek:  Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie  (Przeczytany 423209 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ra

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 6340
  • Ostatni gasi światło...
    • Zobacz profil
    • Instalator+Starter+Edytor
  • Otrzymane polubienia: 368
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #420 dnia: 07 Czerwca 2012, 18:41:16 »
Cytuj
Na szlakach dawno temu robiono rozstaw 3.5m, potem zmieniono na 4m (i tak jest do dziś na większości linii), a obecnie jak się modernizuje linie to się daje 4.5 na szlaku. Rozstaw na międzytorze z semaforem to 4.5m. Gdy mają tam chodzić pracownicy PKP to 4,75 (przeważnie taką się daje, w 95% przypadków). A jak mają być słupy sieci trakcyjnej, to 4.9m. Jak są urządzenia odwadniające w stylu ciągu drenażowego, studzienek itp (obowiązkowo co 4-5 torów) to wtedy 5.1m. Jak są lampy to 6m.

¯\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/¯ Ra

Polecam: kręgarz Wojciech Walczak, projekt masarni

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #421 dnia: 07 Czerwca 2012, 18:52:09 »
Przeczytałem post @Ra, w którym napisał jaka jest odległość obiektów stojących na skraju podsypki. @klimczok pytał o całą szerokość, czyli trzeba było pomnożyć te 2.3 przez 2. Mój błąd.
« Ostatnia zmiana: 07 Czerwca 2012, 18:53:42 wysłana przez SKP »
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1317
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #422 dnia: 07 Czerwca 2012, 18:54:37 »
No chodzi mi tylko o szerokość 1  torowiska.
Cytuj
czyli trzeba było pomnożyć te 2.3 przez 2.
EDIT: czyli jedno torowisko ma 4,6m tak?
« Ostatnia zmiana: 07 Czerwca 2012, 18:55:55 wysłana przez klimczok_mk »

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #423 dnia: 07 Czerwca 2012, 18:56:50 »
Cytat: Ra
Pierwotna podsypka w MaSzynie ma 4.632m u podstawy (1.1+0.5+1.435+0.5+1.1).
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1472
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 448
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #424 dnia: 07 Czerwca 2012, 19:14:04 »
Cytuj
czy jest jakaś metoda na układanie torów w 3ds max tak żeby wyglądały realnie nie za blisko i nie za daleko jeden od drugiego. Bohun mi pisał że jest metoda z boxem żeby sobie go zrobić o szerokości torowiska i na środku boxa ustawiać tor w maxie.
Cytuj
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/6_szybkie.html

Dodane później:
By nie odpisywać osobno na PW, opiszę tutaj, jak osiągnąć zadany rozstaw toru/ wymierzyć długość wstawki prostej pomiędzy rozjazdami.
Osobiście korzystam z pomocniczego programiku @Paula wspierającego w obliczeniach; zamieściłem go jako załącznik. W przykładzie zajmiemy się obliczeniem długości wstawki prostej między rozjazdami, by osiągnąć rozstaw 6m.
Na obrazku 1 widzimy tor z rozjazdem L34 R300. Uruchamiamy programik pomocniczy i wpisujemy wymagane wartości. Są to: rozstaw, jaki chcemy osiągnąć, skos rozjazdu (dla użytych tutaj rozjazdów jest to skos 1:9) oraz odległość od końców rozjazdów do ich środków geometrycznych (dla takich rozjazdów jest to w przybliżeniu 17 metrów). Po uzupełnieniu rubryk klikamy ,,oblicz". Dla podanych wartości wynik wynosi w zaokrągleniu 20,332; jest to właśnie odpowiednia długość wstawki. Budujemy więc tor o takiej długości oraz pomocniczy rozjazd P34 R 300. Do końca toru zwrotnego dobudowujemy jakiś kawałek toru i usuwamy rozjazd pomocniczy. Osiągnęliśmy rozstaw 6 metrów. Jeśli chcemy zbudować przejście między torami, wstawiamy rozjazd L34 R300 do końca tego toru i i budujemy flexa łączącego obydwa rozjazdy. Efekt końcowy pokazany jest na obrazku 5 i 6. Napisałem może niezbyt przejrzyście, jednak osoba rozumna nie powinna mieć większych problemów.:) W praktyce jest to chwila pracy. Dodam, że nie jestem przekonany co do prawidłowych wymiarów samych rozjazdów (nie sprawdzałem) jednak koniec końców ,,jakoś idzie".
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwca 2012, 13:04:35 wysłana przez szczawik »

Offline klimczok_mk

  • Wiadomości: 1317
  • tester
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 19
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #425 dnia: 08 Czerwca 2012, 15:26:01 »
Szczawik a powiedz mi jeszcze jedno skąd wziąłeś te dane do tego programu paula?
Cytuj
rozstaw torów: 6
skos: 1:9
L 17 17
Z czego to wynika?

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1472
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 448
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #426 dnia: 08 Czerwca 2012, 16:58:43 »
Jeśli chce się jakiś rozstaw torów (np 6 metrów, jak w w poradniku), to już autor musi wiedzieć, dlaczego taki a nie inny...:]
Skos rozjazdu zaś to stała dla danego rozjazdu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozjazd Pod tym linkiem można sobie sprawdzić, jaki skos ma użyty przez nas rozjazd. Tak samo odległość od końców rozjazdów do ich środków geometrycznych. Wg @Paula:
Cytuj
Odległość ta w regularnym rozjeździe wynosi zwykle połowę jego długości (czyli przy długości 34 - 17). Ze względu na niedokładności skryptów we wstawianych przez nie rozjazdach L=34 R=300 długości te wynoszą: 17.018 [m] od końca zwrotnego i od strony zwrotnicy rozjazdu oraz 16.982 [m] od końca prostego (dla uproszczenia można zaokrąglić te wartości do 17 [m], wówczas otrzymany rozstaw będzie zawierał błąd rzędu 0.5 [cm]). Dla łuku zwrotnego L=34 R=300 wartość jest taka sama jak dla rozjazdu o tych wymiarach (17.018 [m]).
I ja zaokrąglam do 17 metrów dla L34 R300. Po kilkunastu wykonanych operacjach liczenia długości wstawek te wszystkie wartości się zapamiętuje. Leniwi mogą je sobie zapisywać, np w formie tabelki dla najczęściej używanych kombinacji rozjazdów i rozstawów.
« Ostatnia zmiana: 08 Czerwca 2012, 17:03:30 wysłana przez szczawik »

Online matek123

  • Moderator
  • Wiadomości: 6271
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 2197
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #427 dnia: 08 Czerwca 2012, 17:19:34 »
Czy można w 3ds max sprawdzić długość toru (niekoniecznie prostego)?
Poszukuję zdjęć na tekstury pociągów sieciowych. Szczególnie platform z pomostami.

Offline szczawik

  • Deweloper
  • Wiadomości: 1472
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 448
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #428 dnia: 08 Czerwca 2012, 17:21:55 »
Zaznaczasz tor, klikasz PPM i wchodzisz w ,,Properties". W zakładce User Defined na samym końcu jest podana długość toru wraz ze wszystkimi innymi parametrami zaznaczonego toru.

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #429 dnia: 08 Czerwca 2012, 17:22:16 »
PPM -> Properties -> User Definition.
EDIT: szczawik był szybszy ;)
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #430 dnia: 16 Czerwca 2012, 00:19:39 »
Gdzie się zmieniało skalę? Mam niby metry, ale robiąc plane o długości 200 m w rzeczywistości, wypisuje mi że ma on 1.9 m.

Offline SKP

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1692
  • Stwierdzanie Końca Pociągu
    • Zobacz profil
    • Śledź na bieżąco odjazdy z Twojego ulubionego przystanku - Gdańsk
  • Otrzymane polubienia: 32
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #431 dnia: 16 Czerwca 2012, 00:27:59 »
Customize -> Preferences -> General -> System Unit Scale. Tylko nie wiem czy o to Ci chodziło czy o coś innego.
Scenarzysta teoretyk. Trasopisarz doświadczalny.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4114
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1312
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #432 dnia: 03 Lipca 2012, 21:28:10 »
Ruchoma trawa 3d. W jaki sposób wstawić do scenerii ruchomą trawę? Mamy ją w sceneriach takich jak E.Dobre czy l61+l144. W pliku zieleń.txt w skryptach do 3dsmax mam takie wpisy:
[TRAWY]
grass_l61/@1
grass_l61/@2
grass_l61/@3
...
grass_l61/@24
a i tak po wstawianiu opcją "zieleń" po eksporcie nic się nie pojawia. Co robię źle lub w jaki sposób wstawić trawę 3d?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #433 dnia: 03 Lipca 2012, 21:49:25 »
grass_rot.inc - masz taki plik? Jak nie, uzyj grass.inc . Sprawdz, do jakiego pliku masz odwolanie w ExportString i czy po wyeksportowaniu i uruchomieniu programu tekstury sa ladowane poprzez otworzenie log.txt.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2012, 21:53:10 wysłana przez hunter »
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4114
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1312
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #434 dnia: 03 Lipca 2012, 22:11:44 »
Podczas losowania tekstury trawy na plik inc blijała mi się nazwa grass_rot.inc, zmiana nic nie dawała. Jednakże bez losowania po wpisaniu grass.inc nazwa zostaje i trawka ładnie się wstawia. Dzięki.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2012, 22:12:45 wysłana przez macius5991 »
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!

Offline ISDR

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 275
  • IZIR
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #435 dnia: 03 Lipca 2012, 22:44:19 »
grass_rot.inc ma rotację w trzech osiach(można układać trawę na pochyłych terenach) ale i tak korzysta z tego samego pliku e3d co grass.inc.

Można modyfikować zieleń.txt na taki.
[TRAWY;nazwa=grass.inc]
aby wymusić korzystanie z pliku grass.inc.
« Ostatnia zmiana: 03 Lipca 2012, 22:57:30 wysłana przez ISDR »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #436 dnia: 01 Października 2012, 22:39:09 »
Teraz trudne pytanie. Robimy 2 plejny. Attachujemy je. Następnie dwa narożniki z jednego plejna ustawiamy w miejscu 2 narożników należących do drugiego plejna. W ten sposób powstał nam tak jakby jeden obiekt (nie widać nieciągłości). Ale gdy zaczniemy podnosić jeden z tych wspólnych narożników, tzn. ten punkt gdzie się nakładają oba narożniki, to okaże się, że jeden się podnosi, a drugi zostaje w miejscu. Czym je scalić? Jaką funkcją?

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #437 dnia: 01 Października 2012, 22:40:46 »
1. Weld - zaznaczamy oba wertexy i weldujemy.
2. Target weld - wciskamy najpierw pierwszy wertex a później drugi docelowy.

Jeżeli tego nie zrobisz, to powstaje degenerated triangle.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #438 dnia: 01 Października 2012, 22:44:56 »
A nie przypadkiem collapse?
EDIT. Przed chwila sprawdzilem. Nalezy uzyc Collapse.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #439 dnia: 01 Października 2012, 22:53:09 »
A co ma nie tak opcja Weld i Target Weld?

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #440 dnia: 01 Października 2012, 22:53:37 »
No właśnie weldem próbowałem spawać, ale nie wychodziło, a pamiętam że Rozi mi już o tym kiedyś na skype mówił.

Offline Sawi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 9228
  • O.M.D - Electricity, O.M.D - Enola Gay. 01.09.2012
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 750
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #441 dnia: 01 Października 2012, 22:57:29 »
Przecież funkcja Collapse tylko łączy wierzchołki, a Weld je ze sobą spawa.
Życie jest bardzo kruche i w najmniej oczekiwanym momencie tracisz bliskich. Nie widzisz kogoś lata i nagle już tej osoby nie ma :(. Jedynie co tobie zostaje, to wspomnienia http://www.youtube.com/watch?v=Rk_sAHh9s08 "Co mnie nie zabije, to mnie wzmocni".

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #442 dnia: 01 Października 2012, 22:59:36 »
Przecież funkcja Collapse tylko łączy wierzchołki, a Weld je ze sobą spawa.

= to samo.

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #443 dnia: 01 Października 2012, 23:01:51 »
No nie. Collapse może sprowadzić wierzchołki do punktu o tej samej współrzędnej, a weld to przemieni dodatkowo 2 punkty w 1. No ja tak to rozumiem po nazwach tych funkcji.

Offline hunter

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1126
    • Zobacz profil
    • kolej.banda.pl
  • Otrzymane polubienia: 5
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #444 dnia: 01 Października 2012, 23:05:24 »
No nie. Collapse może sprowadzić wierzchołki do punktu o tej samej współrzędnej, a weld to przemieni dodatkowo 2 punkty w 1. No ja tak to rozumiem po nazwach tych funkcji.
No nie wiem, u mnie Collapse na Plane zamienia w 1 punkt.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Durbajło

http://www.kolej.banda.pl/ - moje kolejowe zdjęcia.

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #445 dnia: 01 Października 2012, 23:07:23 »
Właśnie nie, odpaliłem teraz maxa i sprawdziłem. Collapse robi z 2 punktów 1.

Edit. Hunter uprzedził.

  Dodano: 01 Października 2012, 23:08:45
Opcja weld też działa bez zarzutu.
« Ostatnia zmiana: 01 Października 2012, 23:08:45 wysłana przez Rozi »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #446 dnia: 01 Października 2012, 23:12:26 »
Rzeczywiście. To teraz inaczej. Jak zespawać punkt z krawędzią?

Offline Rozi

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1931
  • Są zdjęcia = są modele.
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 135
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #447 dnia: 01 Października 2012, 23:16:50 »
Opcja cut. Najpierw wciskasz na krawędzi i robisz vertexa, później wciskasz dolnego vertexa. Pomiędzy oboma punktami powstaje linia. Opcją target weld łączysz oba (najpierw wciskasz ten dolny vertex a później docelowy).
« Ostatnia zmiana: 02 Października 2012, 13:55:04 wysłana przez Rozi »

Offline Benek

  • Moderator
  • Wiadomości: 4504
  • fb.com/benek.maszyna
    • Zobacz profil
    • Moja strona o MaSzynie
  • Otrzymane polubienia: 17
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #448 dnia: 11 Października 2012, 16:46:09 »
Maciek pyta mnie na PW jak wykonać przechyłkę w torach. Jeśli już mamy położone tory:
1. Klikamy na tor -> Convert to Editable Spline -> Klikamy w prawym panelu na obrazek z punktami.
2. Ukażą nam się punkty krańcowe toru. Żółty oznacza zawsze punkt 1, a biały punkt 2. Screen 1.
3. Klikamy na tor i dajemy Object Properties. Szukamy parametrów Roll1 i Roll2. Na screenie 2 widzimy, że są one równe wartości 0.0.
4. Przykładowo do Roll1 (żółty) przypisujemy wartość 1.0. Screen 3. Wartość jest dodatnia, co oznacza że patrząc z punktu 1 w stronę punktu 2 tor pochyli się w stronę prawą. Minus spowoduje, że tor pochyli się lewo.
5. Oczywiście wcześniejszy odcinek ma wartość 0.0 w punkcie, który leży w tym miejscu co punkt 1 z pierwotnie modyfikowanego odcinka. Powoduje to powstanie skoku między odcinkami, a chcielibyśmy mieć płynne przejście. Idziemy do wcześniejszego odcinka -> Convert to Editable Spline -> i sprawdzamy czy graniczący punkt to 1 czy 2. Jeśli 2, to będziemy używać wartości dodatnich (w przeciwnym wypadku trzeba wziąć wartość ujemną co wynika z przeciwnej orientacji odcinka). Screen 4 pokazuje edycję parametru Roll2.

Jeśli teraz chcemy zacząć układać odcinek od zera i wziąć pod uwagę, by od razu miał przechyłkę, to przed położeniem kawałka toru należy edytować wartości zaznaczone na screenie 5.

Offline MaciejM

  • Wiadomości: 4114
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 1312
Odp: Sceneria w 3ds Max - niewyjaśnione kwestie
« Odpowiedź #449 dnia: 11 Października 2012, 16:53:44 »
Dzięki. Wartości odpowiadają stopniom pochylenia?
PKP Intercity Zakład Centralny w Warszawie

14 lat z MaSzyną!