Autor Wątek:  [TEX] - Fotografowanie infrastruktury - poradnik  (Przeczytany 8132 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline WSK

  • Wiadomości: 340
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
[TEX] - Fotografowanie infrastruktury - poradnik
« dnia: 16 Lutego 2011, 16:19:50 »
PORADNIK - czyli jak zrobić porządne zdjęcia na tekstury do symulatora MaSzyna
Wszystkiego dowiecie się z tego poradnika, który ma na celu pokazać Wam, drodzy userzy, jak pomóc w rozwoju symulatora.

Spis rzeczy:

I.   Wiadomości ogólne.
II.  Budynki.
III. Mosty.
IV. Ogólne obiekty.


I. Wiadomości ogólne.
Kilka wskazówek jak zrobić dobre zdjęcia pod względem jakości:

a). Pogoda. Najlepiej jest wybrać się na zdjęcia w pochmurny dzień. Dlaczego? Pochmurna pogoda niweluje różne odcienie na obiektach. Wyjątkiem mogą tu być takie obiekty, które są całkowicie w cieniu.



b). Ostrość. Tutaj nie ma co wiele tłumaczyć. Fotografia obiektu powinna być jak najbardziej ostra. Przykład poniżej:



A czym się nie przejmować?

c). Przeszkodami. Jeżeli fotografowany obiekt zostanie zasłonięty innym, np. gałązką, poręczą, to nie ma się czym martwić. W prosty sposób można się tego pozbyć w programie. Zobaczcie sami:



d). Krzywiznami. Jeżeli nie ma możliwości zrobić zdjęcia pod kątem prostym, to można spróbować sfotografować go pod kątem ostrym, starając się, by nie odbiegał za wiele od prostego. Przykład:



Ciekawostka:

Jeżeli obiekt fotografowany jest dużych rozmiarów, możemy podzielić go na kilka zdjęć. Tak można właśnie zrobić zdjęcia bloków. Przykładowa rudera podzielona na 2 zdjęcia:




II. Budynki
Fotografujemy każdy bok budynku oraz wykonujemy zdjęcie podglądowe, aby modelarz mógł wyobrazić sobie jak wykonać dany element. Są takie przypadki, gdzie nie ma możności zrobić zdjęcia od tyłu, wtedy zawsze można się poratować powielaniem kawałków, np. z bocznego zdjęcia. Przykład jak powinny wyglądać zdjęcia:



A tutaj gotowy model:




III. Mosty.
Poniżej kilka zdjęć, jak to mniej więcej powinno wyglądać. Nie martwmy się o zdjęcia barierek czy podkładów, gdyż można je znaleźć na darmowych stronach internetowych.
Najprościej jest zrobić parę zdjęć podglądowych (widok ogólny, żeby modelujący wiedział jak ma wyglądać konstrukcja), a na tekstury to z bliska jakiś kawałek tego mostu (żeby mieć np. kwadratową teksturę blachy itp., którą potem modelarz sobie powieli albo rozciągnie). Jeżeli więcej materiałów jest w takim wiadukcie użytym, to zrób zdjęcia każdemu elementowi różniącemu się budową.



Finalny efekt:




IV. Ogólne obiekty.
Chodzi tutaj o wszelakie obiekty, kosze na śmieci zegary, znaki i inne drobne rzeczy. Czasami jedno dobre zdjęcie wystarczy, aby zrobić interesujący model do MaSzyny:



Krótki opis poszczególnych zdjęć:
1. Z takiego zdjęcia możemy wykonać elegancki model lampy. W ten sam sposób wykonuje się zdjęcia na słupy.
2. Przykładem jest tutaj śmietnik. Jest to obiekt małych rozmiarów, do którego jest łatwy dostęp. Staramy się sfotografować go z każdej strony. Podobnie jest z szafami, budkami czy ławkami.
3. Zdjęcie trawy. Dobry materiał, by odnowić zieleń w symulatorze. Takim sposobem robimy zdjęcia jezdniom, drogom leśnym, dróżkom, peronom, podsypkom torowym, chodnikom, itp.
4. Nic innego jak płyty umieszczone na przejściach czy przejazdach kolejowych. Takie zdjęcie wystarcza w 100%, aby wykonać zacny model.
5. Różnego rodzaju płoty, tekstury lasu, drzewka, krajobrazy, robimy stosując właśnie taką "taktykę".
6. Co tu wiele mówić... obiekty, które są w powietrzu, fotografujemy tak jak na obrazku.
7. Znaki, wskaźniki, itp. Jedne z prostszych do sfotografowania.

Warto pamiętać, aby w trakcie robienia materiału na tektury nie opierać się jedynie o automatyczne ustawienia aparatu. Większość aparatów cyfrowych udostępnia ustawienia, z których najistotniejsze z punktu widzenia materiału na tekstury są:
  • czas naświetlania - nazywany też czasem ekspozycji. Powinien być jak najkrótszy, gdyż eliminuje on drżenie ręki, a co za tym idzie, również poprawia ostrość zdjęcia;
  • wielkość przysłony - im większa przysłona (większa wartość), tym większa głębia ostrości. Zatem możliwe jest wykonanie ostrego zdjęcia obiektu o skomplikowanej bryle, mając ustawioną ostrość tylko w jednym jego punkcie. Należy jednak pamiętać, że wraz z przymykaniem przysłony, zmniejsza się kontrast obrazu. Można przyjąć, że dla celów zdjęć na tekstury, przesłona nie powinna być większa niż 8.;
  • czułość ISO - im większa wartość, tym ciemniejszy może być obiekt fotografowany. Niestety, wraz ze wzrostem czułości, wzrasta ilość szumów w zdjęciu. Zatem czułość ISO powinna być jak najmniejsza.
Reasumując: do zdjęć na tekstury najlepiej ustawić ISO o wartościach <200, przesłonę równą lub mniejszą 8, oraz czas naświetlania >= 1/125. Takie wartości pozwolą wykonać ostre zdjęcie, które nie będzie miało zbyt dużego zaszumienia.
Warto też pamiętać, aby zdjęcia szczegółowe robić przy użyciu ogniskowej >50 (nie obiektywem szerokokątnym), gdyż eliminuje się wówczas efekt "beczki".

Warto też prowizorycznie pomierzyć fotografowany obiekt, aby ułatwić modelarzowi tworzenie. Jak tego dokonać? Załóżmy, że fotografujemy ścianę domu. Jeśli jest na tej ścianie okno, to wystarczy zmierzyć jego szerokość. Modelarz już będzie w stanie pomierzyć sobie z takiego zdjęcia poszczególne proporcje. W praktyce trzeba pomierzyć obiekty o rozmiarach około 1 metra, nie ma obawy, że będzie trzeba chodzić z taśmą 20 metrową, by pomierzyć budynki czy inne duże obiekty. Warto zauważyć, że mierzony element powinien być wyraźnie widoczny na zdjęciu

Uwaga!
Zdjęcia umieszczamy na forum w oryginalnych rozmiarach (jak największych). Pod żadnym pozorem nie zmniejszajmy ich. Mile widziane są również zdjęcia w formacie RAW (NEF).

Dziękuję Quarkowi-t za informacje na temat fotografowania w manualnym trybie aparatu cyfrowego oraz Benkowi za poprawki.
Myślę, że rozjaśniłem chociaż trochę jak to powinno wyglądać.
Pozdrawiam serdecznie
WSK

Przyklejam, libertyn89

Przenoszę do poradników.
adsim
« Ostatnia zmiana: 19 Kwietnia 2017, 15:41:00 wysłana przez adsim »
...

 

Maszyna - Symulator PojazdĂłw Szynowych