Autor Wątek:  Pytania o tabor i ukratnianie.  (Przeczytany 17809 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline adamss

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Pytania o tabor i ukratnianie.
« dnia: 07 Grudnia 2008, 21:45:07 »
Witam wszystkich. Na tym forum jestem zarejstrowany od niedawna, ale obserwuję je już od ponad roku. Jak dotąd nie udalo mi się znaleźć odpowiedzi na kilka intrygujących mnie pytań:
1.Czy SM25 kiedykolwiek współpracowały ze sobą? (Czy były ukrotnione? Teoretycznie były do tego przystosowane, ale jak było w praktyce?).
2. Czy istniałaby możliwość (aktualnie już tylko hipotetyczna) ukrotnienia ze sobą lokomotyw serii SU46 i SP47? Podejrzewam że mają one tyle samo pozycji nastawnika, a z bocznikowaniem raczej nie byłoby problemu (SU:automatyczne, SP:brak). Poza tym były ze sobą w wielu elementach zunifikowane.
3.Pytanie odnośnie eksploatacji: Dlaczego SU45 i SU46 mają podobny uciąg (przynajmniej z takimi danymi się spotykałem), wydaje mi się to bardzo dziwne, skoro jest pomiędzy nimi taka różnica mocy.
4.Ostatnie moje pytanie dotyczy taboru wycofanego ze służby: czy istniałaby możliwość przywrócenia takiego taboru do ruchu liniowego w przypadku dużego zapotrzebowania na tabor (chodzi mi głównie o SN61 i EP03, które są utrzymywane w stanie czynnym)?
Mam nadzieję, że moje pytania nie są zbyt ,,durne'' ale nigdzie nie znalazłem na nie odpowiedzi.

Offline mariusz glogau

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 139
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Grudnia 2008, 21:50:28 »
Ad.4 Chyba tego taboru nie mogli by już przywrócić, bo ma on już swoje wyjeżdżone kilometry.
« Ostatnia zmiana: 07 Grudnia 2008, 21:52:39 wysłana przez mariusz glogau »

Offline Marcin1992

  • Wiadomości: 327
  • Nokia Modder
    • Zobacz profil
    • Modyfikacje telefonów Nokia - www.NokiaHacking.pl
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #2 dnia: 07 Grudnia 2008, 21:50:53 »
Cytuj
2. Czy istniałaby możliwość (aktualnie już tylko hipotetyczna) ukrotnienia ze sobą lokomotyw serii SU46 i SP47? Podejrzewam że mają one tyle samo pozycji nastawnika, a z bocznikowaniem raczej nie byłoby problemu (SU:automatyczne, SP:brak). Poza tym były ze sobą w wielu elementach zunifikowane.

Nie, ponieważ SP47 była zdecydowanie silniejsza niż SU46. Poza tym SP47 miała jeden automatyczny stopień bocznikowania a SU46 - 4, również automatyczne.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Grudnia 2008, 22:03:20 »
Cóż, kwestia ukratniania 47 i 46 nie jest taka prosta. Obawiam się jednak, że nie będzie to możliwe (chociażby ze względu na różnice pomiędzy lokomotywami 50- i 51+ serii 46). Z technicznego punktu widzenia nie widzę żadnych przeciwwskazań, ażeby taka możliwość realnie mogła zostać wprowadzona. Każda z tych serii miała tę samą ilość pozycji nastawnika, bocznikowanie było w pełni autonomicznie. Obecnie jest to jednak niesprawdzalne.

W sprawie konfilktu SU45 vs SU46 mogę rzec tylko tyle, że moc jest niepowiązana jednoznacznie z uciągiem. Tak szczerze mówiąc, to (za pmk) wsadzając mocniejszego diesla do SP47, otrzymałoby się lokomotywę większej mocy, jednakże nie miałaby ona większego uciągu. Przesunęłoby to tylko hiperbolę stałej mocy w górę (różne ograniczenia techniczne). Taki twór miałby siłę rozruchową taką samą (ograniczenie przyczepnością), natomiast przy tej samej prędkości ciągnałby cięższe skłądy albo przy tej samej masie skłądu jechałby szybciej.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

guest4368

  • Gość
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #4 dnia: 08 Grudnia 2008, 14:30:52 »
Co do taboru wycofanego z ruchu: przed dworcem PKP w Nowym Sączu stoi TKt48-177. Z dostępnych mi informacji wiem, że na dzień 1 stycznia 1990 Nowy Sącz miał na stanie 6 sztuk tych parowozów (nie licząc tej wystawionej jako pomnik - skreślona z inwentarza w 1987r). Czy wie ktoś, co się z nimi stało?

PS: Chodzą różne pogłoski, czy TKt48-177 (pomnik) jest zdolna do jazdy (oczywiście po naprawie itd.)?

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #5 dnia: 08 Grudnia 2008, 15:17:21 »
Właśnie. Po naprawie.

Offline lukasz92

  • Wiadomości: 231
  • Nowy Sącz
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #6 dnia: 08 Grudnia 2008, 17:10:50 »
Co do taboru wycofanego z ruchu: przed dworcem PKP w Nowym Sączu stoi TKt48-177. Z dostępnych mi informacji wiem, że na dzień 1 stycznia 1990 Nowy Sącz miał na stanie 6 sztuk tych parowozów (nie licząc tej wystawionej jako pomnik - skreślona z inwentarza w 1987r). Czy wie ktoś, co się z nimi stało?
TKt48-27 +01.02.1990, trafiła na pomnik do Rzeszowa
TKt48-62 +28.07.1990, skasowana
TKt48-63 +28.07.1990, skasowana
TKt48-94 +07.06.1991, pocięta na miejscu w MD N.S.
TKt48-126 +23.07.1992, skasowana
TKt48-139 +28.07.1990, skasowana

Cytuj
PS: Chodzą różne pogłoski, czy TKt48-177 (pomnik) jest zdolna do jazdy (oczywiście po naprawie itd.)?

Nie ma parowozu, którego nie dałoby się przywrócić do jazdy, ale zależy jeszcze jakim kosztem.... ;)

Co do 177, to raczej nie jest on w takim rewelacyjnym stanie, skoro w odstawkę poszedł już w 1986r.

Offline SM31-113

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 448
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Grudnia 2008, 17:50:54 »
4.Ostatnie moje pytanie dotyczy taboru wycofanego ze służby: czy istniałaby możliwość przywrócenia takiego taboru do ruchu liniowego w przypadku dużego zapotrzebowania na tabor (chodzi mi głównie o SN61 i EP03, które są utrzymywane w stanie czynnym)?
Raczej EP03-01 nie zobaczymy w ruchu planowym. Często się psuję i brakuje do niej części zamiennych, więc częściej stoi niż jeździ.

Często się psuję i brakuje do niej części zamiennych, więc częściej stoi niż jeździ.
A piszesz to na podstawie... ?
Tego co mówili na dniu kolejarza w Prokocimiu.
« Ostatnia zmiana: 08 Grudnia 2008, 18:13:15 wysłana przez SM31-113 »

Offline EU07-483

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2307
  • EU07-483
    • Zobacz profil
    • Super spółka :)
  • Otrzymane polubienia: 168
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Grudnia 2008, 18:09:16 »
Często się psuję i brakuje do niej części zamiennych, więc częściej stoi niż jeździ.

A piszesz to na podstawie... ?
Jak będę duży zostanę maszynistą!

guest1206

  • Gość
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Grudnia 2008, 19:53:25 »
Z tego co wiem, większość elementów aktualnego wyposażenia elektrycznego lokomotywy EP03 tak naprawdę pochodzi z ET21, toteż z częściami zamiennymi nie powinno być problemów.

Jeśli chodzi o przywrócenie do ruchu liniowego EP03 i SN61, to jest ich niewiele (2 Ganze i 1*EP03), tak więc 3 pojazdy wte czy wewte nie rozwiązało by problemu braku lokomotyw. Jednak nie było by technicznego problemu z użyciem tych maszyn w ruchu planowym. Co do przywrócenia lokomotyw odstawionych już od dłuższego czasu (np. EP05-22, EU07-001, nie mówiąc o parowozach-pomnikach), nie ma to większego sensu ze względu na koszty. BTW swego czasu można było spotkać należącą do skansenu w Chabówce ET21-57 ze "zwyczajnymi" pociągami towarowymi, więc używanie muzealnych lokomotyw, gdy nie było innych pod ręką miało już miejsce ale jak wspomniałem jest to tylko rozwiązanie doraźne.

Offline adamss

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Grudnia 2008, 15:42:58 »
Dzięki za odpowiedzi odnośnie pytań 2,3 i 4. Nurtuje mnie jeszcze pytanie nr 1. Ciekawi mnie rozmieszczenie pinów (nie wiem czy tak to się nazywa) w gniazdach ukrotnienia, oraz do czego służą poszczególne gniazda (3 w elektrykach, 2 w spalinówkach).

Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Grudnia 2008, 16:05:37 »
Przez gniazda przechodzą przewody które łączą się z przewodami wychodzącymi z nastawnika kierunku i nastawnika jazdy (wygląda to tak, że od przewodu między stykiem nastawnika a urządzeniem które jest sterowane tym stykiem, wyprowadzony jest przewód który przez gniazdo sterowania wielokrotnego łączy się z takim samym przewodem z drugiej lokomotywy przejmując sterowanie) sterowania rozruchem oraz gaszeniem silnika oraz sygnalizacji usterki i przeyrzadów pomiarowych.

Offline przem710

  • Wiadomości: 600
  • Tczew miasto kolejarzy :)
    • Zobacz profil
    • ForumKolejowe.pl
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #12 dnia: 11 Grudnia 2008, 17:05:27 »
Tutaj liczy się ekonomia i nikt nie wyciągnie z krzaków EP03-01 tylko dlatego że zwiększyło sie zapotrzebowanie na tabor. Myślę że jest wystarczająca ilość siódemek do napraw   
i to raczej je by naprawiano w pierwszej kolejność.

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2961
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 325
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #13 dnia: 11 Grudnia 2008, 17:24:53 »
Myślę że jest wystarczająca ilość siódemek do napraw i to raczej je by naprawiano w pierwszej kolejność.

Pytanie brzmi po co? Czyż nie lepiej jest zakupić nowy tabor na nasze polskie szlaki?
Głupio mi to przyznać, gdyż uwielbiam siódemki, ale ich czas się po prostu skończył.

Offline uetam

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2641
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 6
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #14 dnia: 11 Grudnia 2008, 17:34:58 »
Myślę że jest wystarczająca ilość siódemek do napraw i to raczej je by naprawiano w pierwszej kolejność.

Pytanie brzmi po co? Czyż nie lepiej jest zakupić nowy tabor na nasze polskie szlaki?
Głupio mi to przyznać, gdyż uwielbiam siódemki, ale ich czas się po prostu skończył.
Ktorych? Tych, ktore maja po parenascie lat takze?

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #15 dnia: 11 Grudnia 2008, 17:45:03 »
Siódemki jeszcze długo, oj długo będą w krajobrazie PKP

Offline SM31-113

  • ZbanowanyZbanowany
  • Wiadomości: 448
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Grudnia 2008, 18:26:16 »
Ktorych? Tych, ktore maja po parenascie lat takze?
Najmłodsza siódemka czyli EU07-543 została wyprodukowana w 1992r. więc ma dopiero 16 lat

Offline adamss

  • Wiadomości: 15
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Grudnia 2008, 18:40:03 »
Cytat: przem710
Cytuj
Tutaj liczy się ekonomia i nikt nie wyciągnie z krzaków EP03-01 tylko dlatego że zwiększyło sie zapotrzebowanie na tabor. Myślę że jest wystarczająca ilość siódemek do napraw   
i to raczej je by naprawiano w pierwszej kolejność.
Pisałem o sprawnym taborze, którego nie byłoby potrzeby wyciągać z krzaków. Taki sprawny lok raczej mógłby szybciej trafić na szlak niż jakaś siódemka, którą dopiero czekałby remont.

Offline przem710

  • Wiadomości: 600
  • Tczew miasto kolejarzy :)
    • Zobacz profil
    • ForumKolejowe.pl
  • Otrzymane polubienia: 1
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #18 dnia: 11 Grudnia 2008, 22:08:19 »
Cytuj
Pytanie brzmi po co?
Po co? To pytanie możesz skierować do PKP PR, bo po co naprawili 72 "siódemki". Ja uwielbiam te maszyny i niech jeżdżą jak najdłużej. A poza tym tak jak napisałem główną role odgrywa tu czynnik ekonomiczny.

Cytuj
Czyż nie lepiej jest zakupić nowy tabor na nasze polskie szlaki?
Pewnie że lepiej tylko za co?


Offline MichałŁ

  • Wiadomości: 1179
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 37
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #19 dnia: 27 Grudnia 2008, 19:04:32 »
Mam pytanie dotyczące ST44. Czy można sprzęgnąć w trakcję wielokrotną ST44 12xx ze starym niezmodernizowanym gagarem?

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #20 dnia: 27 Grudnia 2008, 19:32:47 »
Raczej nie można.

Offline Gumis45

  • Wiadomości: 120
  • STRAŻ TO POWOŁANIE
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #21 dnia: 27 Grudnia 2008, 20:39:10 »
Mają całkiem inne sprzęgi na trakcje wielokrotną i inne silniki.
Ciekawi mnie to czy powciągaj te gagary z krzaków i dadzą na modernizacje.
« Ostatnia zmiana: 27 Grudnia 2008, 20:40:47 wysłana przez Gumis45 »

Offline olas2005

  • Wiadomości: 110
  • 301Db
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #22 dnia: 28 Grudnia 2008, 02:36:05 »
Z tego co wiem i widziałem to można. http://pl.youtube.com/watch?v=HMWtsVaJ4SY

Gdzieś była jazda 1206 z 992...

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #23 dnia: 28 Grudnia 2008, 09:02:44 »
Z tego filmu jeszcze nie wynika ukrotnienie, bo nie widać spiętych kabli. Równie dobrze ten z tyłu mógłby być sterowany przed drugiego maszynistę.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.

Offline Patrykos

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 4511
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 9
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #24 dnia: 28 Grudnia 2008, 10:42:10 »
M/w w tym samym momencie puszczają dymka, więc możliwe jest połączenie 'kablami'. Nawet w normalnych gagarach nie zawsze łączą kablami: http://pl.youtube.com/watch?v=vs_MZgTs21E&feature=related
Tak jak koledzy powiedzieli wyżej, łączenie 12xx wraz z normalnym taigatrommelem jest raczej nie możliwe.
Pozdrawiam, Patryk
https://www.facebook.com/WarsztatPatrykosa
Węgrom gratulujemy Ikarusa.

Offline Żuk

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 1085
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 3
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #25 dnia: 28 Grudnia 2008, 11:22:27 »
Z tego co wiem i widziałem to można. http://pl.youtube.com/watch?v=HMWtsVaJ4SY
Gdzieś była jazda 1206 z 992...

W 38 sekundzie filmu widać jak drugi Gagar dopiero startuje silnik.

Offline BLAcKboY

  • Wiadomości: 440
  • Trydencki monarchista
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #26 dnia: 28 Grudnia 2008, 12:51:23 »
Najmłodsza siódemka czyli EU07-543 została wyprodukowana w 1992r. więc ma dopiero 16 lat

Materiałowo, to ona ma 16 lat, a technologicznie? Gdyby tak Ford cały czas produkował model T czy ludzie jeździliby nim?
W normalnym kraju projektuje się lokomotywę na circa 50 lat. Co 10-20 lat wprowadza się nowszą serię w ramach potrzeby.
U nas buduje się jeden typ lokomotywy przez 40 lat...
My personal favourites: 2TE10, 240 and 750
Fan mjuzjk 1
Fan mjuzjk 2

Offline ST44-003

  • Zasłużony dla Symulatora
  • Wiadomości: 2961
  • EU07-001
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 325
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #27 dnia: 28 Grudnia 2008, 13:57:23 »
A`propo ukratniania, czy procedura uruchamiania loków elektrycznych spiętych kablami ulega zmianie? Jak przebiega uruchamianie takich loków?

Offline Gumis45

  • Wiadomości: 120
  • STRAŻ TO POWOŁANIE
    • Zobacz profil
  • Otrzymane polubienia: 0
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #28 dnia: 28 Grudnia 2008, 17:04:30 »
A czy rumuny mają wejście na ukratnianie? Bo jak widzę to u nas jedzą podwójnie, to jest dwóch maszynistów.

Offline youBy

  • Deweloper
  • Wiadomości: 6164
  • Co tam?
    • Zobacz profil
    • Automat Weryfikujący Regulację i Lambdę
  • Otrzymane polubienia: 870
Odp: Pytania o tabor i ukratnianie.
« Odpowiedź #29 dnia: 28 Grudnia 2008, 17:07:23 »
Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie :]

Nie, nie chodzi o dwóch maszynistów, tylko o ST43.
Xoov
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w chwili publikacji. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany poglądów bez podawania przyczyny, jak również informowania o tym.